Hur tjänar influerare pengar? En kvalitativ studie om influerares inkomstkällor
Forsman, Maria; Savonheimo, Sophie (2023)
Forsman, Maria
Savonheimo, Sophie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624079
Tiivistelmä
Influerare är en stor del av vårt vardagliga liv tack vare sociala medier och deras användning som marknadsföringskanal, så det är ingen överraskning att influeraryrket är ett av de mest populära karriärmålen för unga nuförtiden. Vi vet vad influerare gör, men vad som händer bakom kulisserna har vi väldigt lite kunskap om. Vad tjänar influerare sina pengar på egentligen och vad är processerna bakom dem? Detta är frågan vi bygger vårt arbete kring. I teoridelen presenteras de allmännaste införtjäningskanalerna samt de olika sätten att tjäna pengar på dem. En kvalitativ undersökning utfördes för att reda ut på vilka sätt influerare kan tjäna pengar på sociala medier. Syftet med undersökningen är att få en djupare förståelse för processerna bakom influerares inkomster. Problemställning i undersökning utreder kraven för att vara influerare och att tjäna pengar som influerare. Undersökningen avgränsades till att endast undersöka influerare i Finland som använder sociala medieplattformarna Youtube, Instagram, Tiktok, Twitch, blogg och podcast för att tjäna pengar. Som forskningsmetod användes den kvalitativa forskningsmetoden med semistrukturerade intervjuar. Fem influerare och en expert deltog i undersökningen. Intervjuerna bandades in, transkriberades och sedan analyserades. En influerare kan tjäna pengar på bland annat betalda samarbeten, betalda prenumerationer och annonsintäkter. Olika samarbetsformer är sponsrat innehåll, sponsrade länkar och varumärkesambassadör. De olika sociala medieplattformarna erbjuder influeraren också andra sätt att tjäna pengar på som till exempel Tiktok livesändning och donationer och bits på Twitch. I empirikapitlet behandlas intervjuerna och efter detta analyseras frågorna och deras svar. Resultaten visar att ha ett starkt personligt varumärke är inte ett krav för att börja tjäna som influerare, men det är en fördel för att ha framgång inom branschen. Influeraren kan ha nytta av att vara medlem i ett nätverk men det är inte en nödvändig förutsättning. Både influerarna och experten bekräftar det vi tagit upp i vårt teorikapitel – att betalda samarbeten är det lönsammaste sättet att införtjäna pengar på de olika sociala medieplattformarna. Influencers are a big part of our everyday lives thanks to social media and their use as a marketing channel, so it's no surprise that the influencer profession is one of the most popular career goals for young people these days. We know what influencers do, but what goes on behind the scenes we have very little knowledge of. What do influencers actually make their money from and what are the processes behind them? This is the question we build our work around. In the theory part, the most general earning channels are presented as well as the different ways to make money from them. A qualitative interview was conducted to find out the ways influencers can make money on social media. The purpose of the survey is to gain a deeper understanding of the processes behind influencers' incomes. Problem statement in research investigates the requirements to be an influencer and to make money as an influencer. The interview was limited to only interviewing influencers in Finland who use social media channels Youtube, Instagram, Tiktok, Twitch, Blog and podcast to earn money. As a research method, the qualitative research method with semi-structured interviews was used. Five influencers and one expert participated in the interview. The interviews were taped, transcribed and then analyzed. An influencer can earn money from paid collaborations, paid subscriptions, and advertising revenue, among other things. Different forms of paid collaborations are sponsored content, sponsored links and brand ambassador. The various social media channels also offer the influencer other ways to earn money such as Tiktok lives and donations and bits on Twitch. The empirical chapter deals with the interviews and after this the questions and their answers are analysed. The results show that having a strong personal brand is not a requirement to start earning as an influencer, but it is an advantage to have success in the industry. The influencer can benefit from being a member of a network but it is not a necessary requirement. Both the influencers and the expert confirm what we covered in our theory chapter - that paid collaborations are the most profitable way to earn money on the various social media platforms.