Ekologinen ja terveellinen rakentaminen -opintojakson kehittäminen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Hämäläinen, Anni (2023)
Hämäläinen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa toteutettavan Ekologinen ja terveellinen rakentaminen -opintojakson sisältöä. Opintojakson ensimmäinen toteutus oli keväällä 2023 ja toimeksiantajan pyyntönä oli kehittää opintojaksoa, jotta se vastaa rakennusalalla oleviin osaamistarpeisiin. Tavoitteena oli luoda opintojakson sisällöstä selkeä ja mielekäs kokonaisuus opiskelijan näkökulmasta, jolla on yhteys aikaisempiin opintoihin ja harjoituksiin.
Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia osaamistarpeita rakennusalalla on ja miten niihin voidaan vastata koulutuksella. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka syvällinen tutkiminen oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin rakennusalan osaamistarpeet hyödyntämällä Ympäristöministeriön julkaisuja. Lisäksi tarkasteltiin rakennustekniikan opintoja ja havainnoitiin olemassa olevan toteutuksen sisältöä. Tutkimuksessa selvitettiin lomakehaastattelulla opiskelijoiden mielekkäät oppimisaktiviteetit sekä hyödynnettiin opintojaksopalautetta.
Tutkimuksessa huomattiin, että opiskelijoiden ja tilaajan näkökulma opintojakson sisällön kehittämisessä oli yhtenäinen. Toteutuksesta oli tehtävä selkeämpi kokonaisuus. Kehitystyössä nousi esille sisällön puutteita elinkaaren ja kiertotalouden osalta sekä tutkimuksessa opiskelijoiden näkökulmasta opintojaksosta toivottiin käytännönläheisempää ja työelämälähtöisempää lähestymistapaa.
Tutkimuksen tuloksena nostettiin opintojakson puutteet ja heikkoudet näkyviksi, joiden avulla voidaan opintojakson sisältöä kehittää vastaamaan rakennusalan osaamistarpeita, jotta kansallisiin tavoitteisiin päästään. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että koulutuksen tuki tavoitteisiin pääsyyn on tärkeää.
Tutkimusongelmana oli selvittää, minkälaisia osaamistarpeita rakennusalalla on ja miten niihin voidaan vastata koulutuksella. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka syvällinen tutkiminen oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin rakennusalan osaamistarpeet hyödyntämällä Ympäristöministeriön julkaisuja. Lisäksi tarkasteltiin rakennustekniikan opintoja ja havainnoitiin olemassa olevan toteutuksen sisältöä. Tutkimuksessa selvitettiin lomakehaastattelulla opiskelijoiden mielekkäät oppimisaktiviteetit sekä hyödynnettiin opintojaksopalautetta.
Tutkimuksessa huomattiin, että opiskelijoiden ja tilaajan näkökulma opintojakson sisällön kehittämisessä oli yhtenäinen. Toteutuksesta oli tehtävä selkeämpi kokonaisuus. Kehitystyössä nousi esille sisällön puutteita elinkaaren ja kiertotalouden osalta sekä tutkimuksessa opiskelijoiden näkökulmasta opintojaksosta toivottiin käytännönläheisempää ja työelämälähtöisempää lähestymistapaa.
Tutkimuksen tuloksena nostettiin opintojakson puutteet ja heikkoudet näkyviksi, joiden avulla voidaan opintojakson sisältöä kehittää vastaamaan rakennusalan osaamistarpeita, jotta kansallisiin tavoitteisiin päästään. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että koulutuksen tuki tavoitteisiin pääsyyn on tärkeää.