Sosiaalinen yritysvastuu: vastuullinen työnantaja
Palviainen, Aino (2023)
Palviainen, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061524022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061524022
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajayrityksessä nähdään työnantajan vastuullisuus ja miten sitä toteutetaan. Lisäksi haluttiin selvittää, miten työnantajan vastuullisuutta voitaisiin kehittää ja, mitä hyötyjä vastuullisuuden kehittämisestä voisi olla.
Opinnäytetyön tietoperustassa määriteltiin sosiaalinen yritysvastuu, jonka jälkeen syvennyttiin tarkastelemaan työnantajan vastuullisuuden osa-alueita, kuten työnantajan velvollisuuksia, rekrytointia, esihenkilötyötä ja työhyvinvointia. Tietoperustan lopussa avattiin työnantajan vastuullisuuden kehittämisen hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajayrityksen myynti- ja asiakaspalvelutehtävissä toimivat työntekijät, esihenkilöt ja toimihenkilöt. Selvityksessä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelminä hyödynnettiin teemahaastatteluita sekä kyselylomaketta.
Selvityksen perusteella työnantajan vastuullisuuden tilasta saatiin muodostettua kokonaiskuva, jonka perusteella toimeksiantajalle voitiin antaa kehitysehdotuksia. Selvityksen avulla voitiin todeta, että työnantajan vastuullisuus nähdään toimeksiantajayrityksessä merkitykselliseksi ja, että työnantajan vastuullisuus on yleisesti hyvällä tasolla. Tulosten perusteella oli nähtävissä kuitenkin myös joitakin huomioitavia kehityskohtia, jotka liittyivät työnantajan vastuullisuuteen.
Opinnäytetyön tietoperustassa määriteltiin sosiaalinen yritysvastuu, jonka jälkeen syvennyttiin tarkastelemaan työnantajan vastuullisuuden osa-alueita, kuten työnantajan velvollisuuksia, rekrytointia, esihenkilötyötä ja työhyvinvointia. Tietoperustan lopussa avattiin työnantajan vastuullisuuden kehittämisen hyötyjä ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä tehdyn selvityksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajayrityksen myynti- ja asiakaspalvelutehtävissä toimivat työntekijät, esihenkilöt ja toimihenkilöt. Selvityksessä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelminä hyödynnettiin teemahaastatteluita sekä kyselylomaketta.
Selvityksen perusteella työnantajan vastuullisuuden tilasta saatiin muodostettua kokonaiskuva, jonka perusteella toimeksiantajalle voitiin antaa kehitysehdotuksia. Selvityksen avulla voitiin todeta, että työnantajan vastuullisuus nähdään toimeksiantajayrityksessä merkitykselliseksi ja, että työnantajan vastuullisuus on yleisesti hyvällä tasolla. Tulosten perusteella oli nähtävissä kuitenkin myös joitakin huomioitavia kehityskohtia, jotka liittyivät työnantajan vastuullisuuteen.