Chilen matkailun vetovoimatekijät ja haasteet alle 30 -vuotiaiden suomalaisten näkökulmasta
Rautiainen, Roosa; Saajoranta, Aino (2014)
Rautiainen, Roosa
Saajoranta, Aino
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Chilen matkailun vetovoimatekijät sekä mahdolliset haasteet alle 30- vuotiaiden suomalaisten näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää mitkä kohteet ja aktiviteetit Chilessä kiinnostavat erityisesti suomalaisia matkailijoita ja mitkä olivat mahdolliset syyt jotka vaikuttivat kielteisesti matkustuspäätökseen.
Työn kontekstina käsiteltiin Chilen matkailumaantietoa ja yleistä tietoa itse valtiosta, yhteiskunnasta, väestöstä ja taloudesta. Teoriaosuus koostui Chilen matkailun vetovoimatekijöiden ja haasteiden esittelystä, matkailukysyntään vaikuttavista tekijöistä, matkustusmotivaatioista, matkustajatyypeistä sekä kuluttajakäyttäytymisestä.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tiedonkeruuta varten laadittiin Webropol – kysely joka lähetettiin kohderyhmän edustajille sosiaalisen median sekä sähköpostin välityksellä. Tutkimuksen laadullinen osa koostui haastatteluista jotka toteutettiin eri matkailualan toimijoille. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Suomessa toimivaa matkatoimistoa, jotka järjestävät matkoja Chileen, Chilen Suomen suurlähetystön edustajaa sekä kahta Chilessä matkustanutta kohderyhmän edustajaa.
Tutkimus osoitti, että Chileen suuntautuva matkailu on kasvussa ja sen suurimpia valttikortteja matkailumaana ovat luonnon monimuotoisuus ja aktiviteettien kirjo. Luontoaktiviteetit kuten kansallispuistoissa vierailu ovat olleet Chilessä matkustaneiden suosiossa. Chile on myös suhteellisen turvallinen matkakohde ja sen infrastruktuuri on hyvin kehittynyt verrattuna moniin muihin Etelä-Amerikan maihin. Kaukainen sijainti Suomeen nähden ja lentolippujen korkea hinta tuovat kuitenkin oman haasteensa Chilen matkailulle.
Työn kontekstina käsiteltiin Chilen matkailumaantietoa ja yleistä tietoa itse valtiosta, yhteiskunnasta, väestöstä ja taloudesta. Teoriaosuus koostui Chilen matkailun vetovoimatekijöiden ja haasteiden esittelystä, matkailukysyntään vaikuttavista tekijöistä, matkustusmotivaatioista, matkustajatyypeistä sekä kuluttajakäyttäytymisestä.
Tutkimusmenetelminä olivat sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tiedonkeruuta varten laadittiin Webropol – kysely joka lähetettiin kohderyhmän edustajille sosiaalisen median sekä sähköpostin välityksellä. Tutkimuksen laadullinen osa koostui haastatteluista jotka toteutettiin eri matkailualan toimijoille. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Suomessa toimivaa matkatoimistoa, jotka järjestävät matkoja Chileen, Chilen Suomen suurlähetystön edustajaa sekä kahta Chilessä matkustanutta kohderyhmän edustajaa.
Tutkimus osoitti, että Chileen suuntautuva matkailu on kasvussa ja sen suurimpia valttikortteja matkailumaana ovat luonnon monimuotoisuus ja aktiviteettien kirjo. Luontoaktiviteetit kuten kansallispuistoissa vierailu ovat olleet Chilessä matkustaneiden suosiossa. Chile on myös suhteellisen turvallinen matkakohde ja sen infrastruktuuri on hyvin kehittynyt verrattuna moniin muihin Etelä-Amerikan maihin. Kaukainen sijainti Suomeen nähden ja lentolippujen korkea hinta tuovat kuitenkin oman haasteensa Chilen matkailulle.