Ajoneuvokaluston vaatimukset logistiikan perustutkinnossa: tapaustutkimus Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto POKE
Lumiaro, Pirjo (2023)
Lumiaro, Pirjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061624085
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa opiskellaan työelämää varten ja logistiikan perustutkinnon oppimistehtävät tulee laatia sellaisiksi, että opiskelijalla on mahdollista oppia alalla tarvittavat perustaidot. Opetusalalla yleisesti viitekehyksiä ovat opetussuunnitelma, lainsäädäntö ja asetukset. Logistiikan koulutuksessa kuljettaja noudattaa ammatissaan monia eri lakeja ja kuljettajaopetuksen kalustolle on myös lain asettamat vaatimukset.
Oppimistehtävien kartoittaminen alkoi opetussuunnitelman perusteiden selvittämisestä ja opetuksen toteutukseen tarvittavan kaluston laadusta ja määrästä oppilaitoksessa. Oppilaitoksen eri yksiköissä logistiikkaosastoilla on toisistaan eroavat toimintatavat oppimistehtävien ja kaluston käytön suunnittelun suhteen. Nykyisiä käytänteitä havainnoitiin eri yksiköissä ja haastateltiin logistiikkaosaston opettajia. Talon sisältä löytyi hyviä käytänteitä, joita on mahdollista jalkauttaa kaikkiin yksiköihin. Kerätyn aineiston analysoinnissa selvitettiin parhaat toimintamallit ja tehtiin kehitysehdotukset toimintaan.
Tavoitteena on, että kalusto kiertää tehokkaasti koko lukuvuoden ajan. Mahdollisuutta siirtää ajoneuvoja yksiköstä toiseen on syytä ottaa lisätutkintaan. Suunnitellut huollot ja korjaukset tulee toteuttaa siten, että niistä on mahdollisimman vähän häiriötä opetuksen järjestämisessä. Tulevaisuudessa kaluston hankintaan tulee kiinnittää huomiota käyttötarpeen ja myös vihreän siirtymän näkökulmasta.
Opetussuunnitelman mukaiset ei-liikkuvan kaluston oppimistehtävät on todettu tutkimuksen perusteella POKEssa toteutuskelpoisiksi olemassa olevalla kalustolla. Oppimistehtävien sisällöt ovat myös työelämän vaatimusten mukaisia. Tämän tutkimuksen perusteella kaluston määrä, käytön tehostaminen ja kustannusrakenteen tarkastelu on suositeltavaa ja erikoiskaluston tulisi kiertää eri yksiköissä. In vocational education, a student studies to prepare for working life. Therefore, learning tasks of the basic degree in logistics must be prepared very carefully. The student should be given the possibility to learn the basic skills needed in the field. In general, in the field of education, reference frameworks are the curriculum, legislation and regulations. In the field of logistics, the driver complies with many different laws in their pro-fession. Also, the equipment used also must comply with requirements set by law.
In order to set out the learning tasks required in logistics training it is the task of the educator to asses the basics of the curriculum. Therefore, it is key that the quality and quantity of equipment used in teaching match these basics of the curriculum. In the different departments of the POKE Vocational College logistics logistics departments have different operating methods in terms of learning tasks and planning the use of equipment. The current practices were observed in different departments and teachers of the logistics department were interviewed. Good practices were found in POKE. Those practices should be applied in all departments.
In the analysis of the collected material, the best teaching methods were determined. Clear development proposals were made for these methods. One of the goals is that the vehicles used in teaching are circulated efficiently throughout the school year. The possibility of moving vehicles from one department to another should be investigated further. Planned maintenance and repairs must be carried out in such a way that there is as little disruption as possible. In the future, attention should be paid to the purchase of equipment from the point of view of the green transition.
It was observed in this study the learning tasks of the non-rolling vehicles was in accordance with the curricu-lum. Learning asks have been found useable for existing vehicles. The contents of the learning assignments were found to also comply with the requirements of the working life. It was also found in this study that more efficient use of equipment and revision of the cost structure are recommended, and special equipment should circulate in different locations.
Oppimistehtävien kartoittaminen alkoi opetussuunnitelman perusteiden selvittämisestä ja opetuksen toteutukseen tarvittavan kaluston laadusta ja määrästä oppilaitoksessa. Oppilaitoksen eri yksiköissä logistiikkaosastoilla on toisistaan eroavat toimintatavat oppimistehtävien ja kaluston käytön suunnittelun suhteen. Nykyisiä käytänteitä havainnoitiin eri yksiköissä ja haastateltiin logistiikkaosaston opettajia. Talon sisältä löytyi hyviä käytänteitä, joita on mahdollista jalkauttaa kaikkiin yksiköihin. Kerätyn aineiston analysoinnissa selvitettiin parhaat toimintamallit ja tehtiin kehitysehdotukset toimintaan.
Tavoitteena on, että kalusto kiertää tehokkaasti koko lukuvuoden ajan. Mahdollisuutta siirtää ajoneuvoja yksiköstä toiseen on syytä ottaa lisätutkintaan. Suunnitellut huollot ja korjaukset tulee toteuttaa siten, että niistä on mahdollisimman vähän häiriötä opetuksen järjestämisessä. Tulevaisuudessa kaluston hankintaan tulee kiinnittää huomiota käyttötarpeen ja myös vihreän siirtymän näkökulmasta.
Opetussuunnitelman mukaiset ei-liikkuvan kaluston oppimistehtävät on todettu tutkimuksen perusteella POKEssa toteutuskelpoisiksi olemassa olevalla kalustolla. Oppimistehtävien sisällöt ovat myös työelämän vaatimusten mukaisia. Tämän tutkimuksen perusteella kaluston määrä, käytön tehostaminen ja kustannusrakenteen tarkastelu on suositeltavaa ja erikoiskaluston tulisi kiertää eri yksiköissä.
In order to set out the learning tasks required in logistics training it is the task of the educator to asses the basics of the curriculum. Therefore, it is key that the quality and quantity of equipment used in teaching match these basics of the curriculum. In the different departments of the POKE Vocational College logistics logistics departments have different operating methods in terms of learning tasks and planning the use of equipment. The current practices were observed in different departments and teachers of the logistics department were interviewed. Good practices were found in POKE. Those practices should be applied in all departments.
In the analysis of the collected material, the best teaching methods were determined. Clear development proposals were made for these methods. One of the goals is that the vehicles used in teaching are circulated efficiently throughout the school year. The possibility of moving vehicles from one department to another should be investigated further. Planned maintenance and repairs must be carried out in such a way that there is as little disruption as possible. In the future, attention should be paid to the purchase of equipment from the point of view of the green transition.
It was observed in this study the learning tasks of the non-rolling vehicles was in accordance with the curricu-lum. Learning asks have been found useable for existing vehicles. The contents of the learning assignments were found to also comply with the requirements of the working life. It was also found in this study that more efficient use of equipment and revision of the cost structure are recommended, and special equipment should circulate in different locations.