Blogissa mainostamisen muodot
Virtanen, Joonas (2014)
Virtanen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091614015
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin menetelmiä, joiden avulla blogin kirjoittaja saa parhaan mahdollisen rahallisen hyödyn blogistaan. Tavoitteena oli selvittää, miten erilaiset markkinointimateriaalit toimivat fitnessblogissa parhaiten ulkoasun, sijoittelun ja sisällön suhteen. Suurin osa tutkimuksessa käytetystä markkinointimateriaalista sijoitettiin sivustolle niin, että blogin kirjoittajan ei tarvinnut itse tehdä mitään.
Tutkimuksen aikana vaihdeltiin viikoittain markkinointimateriaalien sijaintia sivustolla sekä niiden ulkoasua silloin, kun se oli mahdollista. Tavoitteena oli löytää jokaiselle mainokselle parhaiten toimiva paikka sille varatuista paikoista. Toimivuutta mitattiin markkinointiverkostojen ja ulkoisten palveluiden tarjoamien tilastojen avulla. Toimivuudesta saatiin vertailukelpoista tietoa mainosten näyttökertojen, painalluskertojen ja mainosten kautta suoritettujen tapahtumien määrän avulla.
Tuloksista pystyttiin päättelemään jokaisella paikalla parhaiten toimivat mainokset ja selvittämään sellaiset mainospaikat, joissa käytetty mainos ei toiminut lainkaan. Tuloksiin vaikutti moni asia niin blogin kuin mainostettavan kaupan, palvelun tai tuotteen sivuston puolella. Parhaaseen lopputulokseen päästiin silloin, kun mainos oli riittävän huomiota herättävä, blogin sisältöön liittyvä ja mainostettava verkkosivu toimi käytetyllä päätelaitteella parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkimuksen tuloksia pystytään käyttämään jatkossa muiden blogien mainosten sijoittelun apuna, jotta blogi alkaa tuottaa kirjoittajalle tuloja nopeammin. Tietojen avulla pystytään valitsemaan jokaiselle mainospaikalle oikeanlainen mainos hyvin toimivalta mainostajalta ilman aikaa vievää kokeilujaksoa, jossa selvitetään, toimiiko mainos mainospaikalla.
Tutkimuksen aikana vaihdeltiin viikoittain markkinointimateriaalien sijaintia sivustolla sekä niiden ulkoasua silloin, kun se oli mahdollista. Tavoitteena oli löytää jokaiselle mainokselle parhaiten toimiva paikka sille varatuista paikoista. Toimivuutta mitattiin markkinointiverkostojen ja ulkoisten palveluiden tarjoamien tilastojen avulla. Toimivuudesta saatiin vertailukelpoista tietoa mainosten näyttökertojen, painalluskertojen ja mainosten kautta suoritettujen tapahtumien määrän avulla.
Tuloksista pystyttiin päättelemään jokaisella paikalla parhaiten toimivat mainokset ja selvittämään sellaiset mainospaikat, joissa käytetty mainos ei toiminut lainkaan. Tuloksiin vaikutti moni asia niin blogin kuin mainostettavan kaupan, palvelun tai tuotteen sivuston puolella. Parhaaseen lopputulokseen päästiin silloin, kun mainos oli riittävän huomiota herättävä, blogin sisältöön liittyvä ja mainostettava verkkosivu toimi käytetyllä päätelaitteella parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkimuksen tuloksia pystytään käyttämään jatkossa muiden blogien mainosten sijoittelun apuna, jotta blogi alkaa tuottaa kirjoittajalle tuloja nopeammin. Tietojen avulla pystytään valitsemaan jokaiselle mainospaikalle oikeanlainen mainos hyvin toimivalta mainostajalta ilman aikaa vievää kokeilujaksoa, jossa selvitetään, toimiiko mainos mainospaikalla.