Skapandet av kundmervärde genom ett innovativt lojalitets- och stamkundsprogram: Case Balmuir
Hagelberg, Stina (2023)
Hagelberg, Stina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423879
Tiivistelmä
Detta examensarbete gjordes på uppdrag av det finska livvstilsmärket Balmuir. Balmuirs produktutbud inkluderar lyxiga produkter inom heminredning, mode och accessoarer. Examensarbetet undersöker möjligheterna att skapa innovativt lojalitets- och stamkundsprogram. Utgångsläget för examensarbetet var att företaget saknar ett stamkundsprogram, och därmed utarbetas en undersökning enligt uppdragsgivarens önskemål för ett innovativt lojalitets- och stamkundsprogram. Syftet med examensarbetet är att göra en undersökning till Balmuir, och hur de kan skapa ett innovativt lojalitets- och stamkundsprogram som skapar en unik kundupplevelse ur kundsynvinkel för att förbättra kundlojaliteten och öka försäljningen.
Examensarbetet omfattar både en empirisk och teoretisk del. För att undersöka möjligheterna att skapa ett innovativt lojalitets- och stamkundsprogram för Balmuir har skribenten genomfört en kvalitativ fallstudie. Data har samlats in genom teori och intervjuer med en CRM specialist och Balmuirs marknadsföringschef för att styrka teorin.
Examensarbetet innehåller även en analys av existerande lojalitetsprogram genom aktuella trender inom lojalitets- och stamkundsprogram. Examensarbetets teoretiska referensram är uppdelat i tre delar: kundlojalitet, stamkundsprogram som skapar mervärde för kunden och företaget Balmuirs nytta av stamkundsprogrammet.
Slutprodukten är en tydlig och relevant undersökning för lojalitets- och stamkundsprogram som stöder uppdragsgivarens mål och behov. Slutprodukten visar att det finns en stor potential för att skapa ett innovativt lojalitets och stamkundsprogram för Balmuir.
Examensarbetet omfattar både en empirisk och teoretisk del. För att undersöka möjligheterna att skapa ett innovativt lojalitets- och stamkundsprogram för Balmuir har skribenten genomfört en kvalitativ fallstudie. Data har samlats in genom teori och intervjuer med en CRM specialist och Balmuirs marknadsföringschef för att styrka teorin.
Examensarbetet innehåller även en analys av existerande lojalitetsprogram genom aktuella trender inom lojalitets- och stamkundsprogram. Examensarbetets teoretiska referensram är uppdelat i tre delar: kundlojalitet, stamkundsprogram som skapar mervärde för kunden och företaget Balmuirs nytta av stamkundsprogrammet.
Slutprodukten är en tydlig och relevant undersökning för lojalitets- och stamkundsprogram som stöder uppdragsgivarens mål och behov. Slutprodukten visar att det finns en stor potential för att skapa ett innovativt lojalitets och stamkundsprogram för Balmuir.