Testbänk för elmotorer: undersökning samt planering av testbänk för DC-motorer
Jakobsson, Simon (2023)
Jakobsson, Simon
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323817
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Sleipner Motor Oy:lle. Asiakas tarvitsee jarrupenkin tasavirtamoottoreiden koeajoa varten. Tapauksissa, joissa asiakas on valittanut tuotteesta, tarvitaan perusteellisempaa tutkimusta, jotta yksittäistapauksissa voidaan tehdä oikea päätös. Ja sen pitäisi helpottaa vianmääritystä ja korjausta. Sinun on kyettävä käyttämään moottoria kuormalla simuloidakseen todellista ajoa. Kysymys kuuluu millaisia kuormajarruja nykyään käytetään ja mitkä niistä vastaisivat tarvetta.
Nykytilanteessa teollisuudessa käytetään monenlaisia kuormajarruja. Selvityksen jälkeen kitkajarru valitaan, koska se täyttää vaatimukset ja on taloudellisesti erittäin kilpailukykyinen yksinkertaisuutensa ansiosta. Edistyneet ratkaisut ovat yleensä erittäin kalliita.
Prototyyppi 1. ja 2. on kytketty jonkin verran väliaikaisesti, jotta saadaan parempi käsitys siitä, mitä komponentteja tarvitaan ja miten komponentit tulisi kytkeä. Tässä todetaan, että ilman kuormaa ajaminen ei anna selkeää kuvaa moottorin suorituskyvystä. Kitkajarrun suunnitelmat tehdään. Jotta kustannukset pysyisivät kurissa ja ilman että siitä tulisi liian monimutkaista, olemassa olevia ratkaisuja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Testipenkki on suunniteltu neljälle eri komponentille, jotka kootaan lopulliseksi yksiköksi. Nämä ovat runko, moottoriteline, vetoakselin sovittimet ja jarrumekanismi. Jotta lopputuotteesta saataisiin selkeämpi kuva, tehdään siihen liittyvät rakennuspiirustukset.
Tuloksena oli itse rakennettu jarrupenkki ja siihen liittyvä rakennepiirustus. Rakennuksen ympärillä on luultavasti monia kysymysmerkkejä, jotka on oikaistava, koska mitään ei ole vielä olemassa fyysisessä muodossa, vaan vain paperilla.
Nykytilanteessa teollisuudessa käytetään monenlaisia kuormajarruja. Selvityksen jälkeen kitkajarru valitaan, koska se täyttää vaatimukset ja on taloudellisesti erittäin kilpailukykyinen yksinkertaisuutensa ansiosta. Edistyneet ratkaisut ovat yleensä erittäin kalliita.
Prototyyppi 1. ja 2. on kytketty jonkin verran väliaikaisesti, jotta saadaan parempi käsitys siitä, mitä komponentteja tarvitaan ja miten komponentit tulisi kytkeä. Tässä todetaan, että ilman kuormaa ajaminen ei anna selkeää kuvaa moottorin suorituskyvystä. Kitkajarrun suunnitelmat tehdään. Jotta kustannukset pysyisivät kurissa ja ilman että siitä tulisi liian monimutkaista, olemassa olevia ratkaisuja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Testipenkki on suunniteltu neljälle eri komponentille, jotka kootaan lopulliseksi yksiköksi. Nämä ovat runko, moottoriteline, vetoakselin sovittimet ja jarrumekanismi. Jotta lopputuotteesta saataisiin selkeämpi kuva, tehdään siihen liittyvät rakennuspiirustukset.
Tuloksena oli itse rakennettu jarrupenkki ja siihen liittyvä rakennepiirustus. Rakennuksen ympärillä on luultavasti monia kysymysmerkkejä, jotka on oikaistava, koska mitään ei ole vielä olemassa fyysisessä muodossa, vaan vain paperilla.