Kulttuurikasvatussuunnitelmien merkitys kulttuuritoimijoiden ja taiteilijoiden työllistäjinä
Pettersson, Eeva (2023)
Pettersson, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kulttuurikasvatussuunnitelmien merkitystä kulttuuritoimijoiden ja taiteilijoiden työllistäjinä. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä taiteilijat kokevat työssään runsaasti huolta ja kuormitusta, joiden taustalla on erityisesti jatkuva epävarmuus työstä ja toimeentulosta. Opinnäytetyöartikkeli täydentää aiemmin tehtyä kulttuurituotannon (ylempi AMK) opinnäytetyötä, jossa selvitettiin yhdenvertaisuuden edistämistä lastenkulttuurin alueella, työkaluina kulttuurikasvatussuunnitelmat ja verkostoyhteistyö.
Tietoa kerättiin kulttuurikasvatussuunnitelma.fi sivustolta, jonne on koottu kattavasti Suomen kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmia. Suunnitelmia kartoittamalla saatiin kokonaiskuvaa ammattitaiteilijoiden ja alan yrittäjien osuudesta kulttuurikasvatussuunnitelmien sisällöissä.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tarkoituksena on taata kaikille kunnan tai alueen lapsille ja nuorille tasavertainen mahdollisuus tutustua monipuolisesti taiteeseen ja paikalliseen kulttuuriin. Tällä hetkellä kulttuurikasvatussuunnitelmat ovat käytössä noin 70 prosentilla Suomen kunnista.
Kulttuurikasvatussuunnitelmat tarjoavat lisätyötä kulttuuritoimijoille ja alan yrittäjille jonkin verran, mutta eivät merkittävästi. Kenties pitkän tähtäimen kasvatuksellisena tuloksena niin kuitenkin käy, kun lapset ja nuoret opetetaan käyttämään kulttuuripalveluita ja heidän kulttuurikompetenssinsa kasvaa. The purpose of the thesis was to find out the importance of cultural development plans as empolyers of cultural actors and artists. The topic is important and topical, as artists experience a lot of worry and stress in their work, which is especially the backround of constant uncertainty about work and livelihood. The thesis article complements the previously done cultural production (upper MAK) thesis, which explored the promotion of equality in the area of children's culture, using cultural education plans and network cooperation as tools.
The information was collected from the kulttuurikasvatussuunnitelma.fi website, where the cultural education plans of Finnish municipalities have been compiled comprehensively. By mapping the plans, an overall picture was obtained of the share of professional artists and entrepreneurs in the field in the contents of the cultural education plans.
The purpose of the cultural education plan is to guarantee an equal opportunity for all children and young people in the municipality or region to get to know art and local culture in a variety of ways. Currently, cultural education plans are in use in about 70 percent of Finnish municipalities.
Cultural education plans offer some extra work for cultural actors and entrepreneurs in the field, but not significantly. Perhaps as a long-term educational result, however, this happens when children and young people are taught to use cultural services and their cultural competence increases.
Tietoa kerättiin kulttuurikasvatussuunnitelma.fi sivustolta, jonne on koottu kattavasti Suomen kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmia. Suunnitelmia kartoittamalla saatiin kokonaiskuvaa ammattitaiteilijoiden ja alan yrittäjien osuudesta kulttuurikasvatussuunnitelmien sisällöissä.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tarkoituksena on taata kaikille kunnan tai alueen lapsille ja nuorille tasavertainen mahdollisuus tutustua monipuolisesti taiteeseen ja paikalliseen kulttuuriin. Tällä hetkellä kulttuurikasvatussuunnitelmat ovat käytössä noin 70 prosentilla Suomen kunnista.
Kulttuurikasvatussuunnitelmat tarjoavat lisätyötä kulttuuritoimijoille ja alan yrittäjille jonkin verran, mutta eivät merkittävästi. Kenties pitkän tähtäimen kasvatuksellisena tuloksena niin kuitenkin käy, kun lapset ja nuoret opetetaan käyttämään kulttuuripalveluita ja heidän kulttuurikompetenssinsa kasvaa.
The information was collected from the kulttuurikasvatussuunnitelma.fi website, where the cultural education plans of Finnish municipalities have been compiled comprehensively. By mapping the plans, an overall picture was obtained of the share of professional artists and entrepreneurs in the field in the contents of the cultural education plans.
The purpose of the cultural education plan is to guarantee an equal opportunity for all children and young people in the municipality or region to get to know art and local culture in a variety of ways. Currently, cultural education plans are in use in about 70 percent of Finnish municipalities.
Cultural education plans offer some extra work for cultural actors and entrepreneurs in the field, but not significantly. Perhaps as a long-term educational result, however, this happens when children and young people are taught to use cultural services and their cultural competence increases.