Nuoren mielen hyvinvointi ja sen edistäminen : esite yläkouluikäisille nuorille
Hartikainen, Tytti; Kuokkanen, Outi (2023)
Hartikainen, Tytti
Kuokkanen, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esite mielen hyvinvointiin ja sen edistämiseen liittyen yläkouluikäisille nuorille. Tavoitteena oli luoda materiaalia, jonka avulla yläkouluikäiset nuoret voivat kehittää mielenterveystaitojaan. Tuotettu esite soveltuu myös yläkoulujen terveydenhoitajien työskentelyn tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja toimeksiantajana oli Turun kaupunki. Opinnäytetyön teema soveltui myös Turun ammattikorkeakoulun Well@School-hankkeeseen.
Terveelliset elämäntavat, kuten terveellinen ruokavalio, liikunta, riittävästä unensaannista huolehtiminen ja päihteettömyys, edistävät mielen hyvinvointia. Ruutuajan kohtuullisella ja viisaasti kohdennetulla käytöllä saadaan hyödynnettyä digitaalisen median potentiaalia minimoiden haitallisia lieveilmiöitä. Tunnetaitojen avulla tunteita oppii säätelemään ja tunteiden hallinta onnistuu paremmin käytännön arjessa. Tunnetaitojen harjoitteleminen auttaa nuorta rakentamaan kokonaisuudessaan parempaa arkea ja tulevaisuutta. The purpose of the thesis was to produce a brochure about mental well-being and its promotion for middle school aged youth. The goal was to create material to help middle school aged youth develop their mental health skills. The brochure is also suitable for supporting the work of public health nurses in middle schools.
This functional thesis was commissioned by the City of Turku. The theme of the thesis was also suitable for the Well@School project of the Turku University of Applied Sciences.
Healthy lifestyle choices such as a balanced diet, exercise, adequate sleep, and sobriety promote mental well-being. The potential benefits of digital media are best utilized through reasonable and wisely targeted screen time, minimizing harmful side effects. With the help of emotional skills, it is possible to learn how to regulate and manage one’s emotions in daily life. Practicing emotional skills helps young people build a better everyday life and future for themselves.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja toimeksiantajana oli Turun kaupunki. Opinnäytetyön teema soveltui myös Turun ammattikorkeakoulun Well@School-hankkeeseen.
Terveelliset elämäntavat, kuten terveellinen ruokavalio, liikunta, riittävästä unensaannista huolehtiminen ja päihteettömyys, edistävät mielen hyvinvointia. Ruutuajan kohtuullisella ja viisaasti kohdennetulla käytöllä saadaan hyödynnettyä digitaalisen median potentiaalia minimoiden haitallisia lieveilmiöitä. Tunnetaitojen avulla tunteita oppii säätelemään ja tunteiden hallinta onnistuu paremmin käytännön arjessa. Tunnetaitojen harjoitteleminen auttaa nuorta rakentamaan kokonaisuudessaan parempaa arkea ja tulevaisuutta.
This functional thesis was commissioned by the City of Turku. The theme of the thesis was also suitable for the Well@School project of the Turku University of Applied Sciences.
Healthy lifestyle choices such as a balanced diet, exercise, adequate sleep, and sobriety promote mental well-being. The potential benefits of digital media are best utilized through reasonable and wisely targeted screen time, minimizing harmful side effects. With the help of emotional skills, it is possible to learn how to regulate and manage one’s emotions in daily life. Practicing emotional skills helps young people build a better everyday life and future for themselves.