Laserkeilauksen hyödyntäminen Tuusulan kunnassa
Kantonen, Mikko (2014)
Lataukset:
Kantonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091113908
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään laserkeilauksen hyötyjä ja käyttömahdollisuuksia Tuusulan kunnassa. Työssä keskitytään enimmäkseen ilmalaserkeilaukseen sekä perehdytään laserkeilauksen perusperiaatteisiin ja virhelähteisiin. Ilmalaserkeilausta käsitellään tilaajan kannalta ja pyritään näin edistämään laserkeilausaineistojen hyödyntämistä tulevaisuudessa.
Työssä esitellään laserkeilauksen käyttökohteita tarkemmin korkeuskäyrien, tulvakartoituksen, tilavuuslaskennan, maastokohteen seuraamisen, infrarakentamisen ja 3D-visualisoinnin näkökulmasta. Kunnan kaavoittajille toteutettiin 3D-visualisointi uudesta kaava-alueesta ja ohjeet vastaavan visualisoinnin tekemiseen. Työssä selvitettiin myös N2000-muunnosta varten menetelmiä uusien korkeuskäyrien valmistamiseen ja kohti tulleita ongelmia aineistojen käsittelyssä.
Korkeuskäyrät vaativat runsaasti käsittelyä ennen kuin niitä voidaan käyttää pohjakartalla. Korkeuskäyrät pyrittiin saada mahdollisimman oikeanlaisiksi ohjelmien automaation avulla. Automaatiota voidaan tehdä vain tiettyyn pisteeseen saakka ja loput virheet tulee korjata manuaalisesti karttojen ylläpitotyön ohella.
Työssä esitellään laserkeilauksen käyttökohteita tarkemmin korkeuskäyrien, tulvakartoituksen, tilavuuslaskennan, maastokohteen seuraamisen, infrarakentamisen ja 3D-visualisoinnin näkökulmasta. Kunnan kaavoittajille toteutettiin 3D-visualisointi uudesta kaava-alueesta ja ohjeet vastaavan visualisoinnin tekemiseen. Työssä selvitettiin myös N2000-muunnosta varten menetelmiä uusien korkeuskäyrien valmistamiseen ja kohti tulleita ongelmia aineistojen käsittelyssä.
Korkeuskäyrät vaativat runsaasti käsittelyä ennen kuin niitä voidaan käyttää pohjakartalla. Korkeuskäyrät pyrittiin saada mahdollisimman oikeanlaisiksi ohjelmien automaation avulla. Automaatiota voidaan tehdä vain tiettyyn pisteeseen saakka ja loput virheet tulee korjata manuaalisesti karttojen ylläpitotyön ohella.