Vaikuttajien merkitys vastuullisen muodin Instagram markkinoinnissa
Litmanen, Laura (2023)
Litmanen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061123461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys vaikuttajilla on vastuullisen muodin markkinoinnissa Instagramissa. Työssä tutkittiin kahden vaikuttajan Instagram-sisältöä, joiden kautta tarkasteltiin, miten vastuullisuus näkyy vaikuttajien Instagram sisällöissä, mihin vaikuttajat haluavat pyrkiä luomallaan sisällöllä sekä miten muodin kuluttaminen muuttuu.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu vaikuttajamarkkinointiin, Instagramiin vaikutuskanavana, vaateteollisuuden vastuullisuuteen, sekä analysoi kahden eri vaikuttajan Instagram sisältöä. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin neljää vastuullista Instagram vaikuttajaa.
Työn tuloksista selvisi, että vastuullisuus näkyy muun muassa yhteistyökumppaneissa. Vastuullisille Instagram vaikuttajille on tärkeää miettiä tarkkaan, keiden kanssa yhteistyötä tekee. Myös aihevalinnat kertovat vastuullisuudesta. Tuloksista selvisi myös, että vaikuttajien pyrkimys sisällöllään on herättää keskustelua, antaa ajattelemisen aihetta ja muuttaa kulutustottumuksia ja sitä kautta maailmaa. Muodin kuluttamisen muutos on vaikuttajien mukaan menossa vastuullisempaan suuntaan, vaikka pikamuotijättien päihittäminen onkin hidasta.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu vaikuttajamarkkinointiin, Instagramiin vaikutuskanavana, vaateteollisuuden vastuullisuuteen, sekä analysoi kahden eri vaikuttajan Instagram sisältöä. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastateltiin neljää vastuullista Instagram vaikuttajaa.
Työn tuloksista selvisi, että vastuullisuus näkyy muun muassa yhteistyökumppaneissa. Vastuullisille Instagram vaikuttajille on tärkeää miettiä tarkkaan, keiden kanssa yhteistyötä tekee. Myös aihevalinnat kertovat vastuullisuudesta. Tuloksista selvisi myös, että vaikuttajien pyrkimys sisällöllään on herättää keskustelua, antaa ajattelemisen aihetta ja muuttaa kulutustottumuksia ja sitä kautta maailmaa. Muodin kuluttamisen muutos on vaikuttajien mukaan menossa vastuullisempaan suuntaan, vaikka pikamuotijättien päihittäminen onkin hidasta.