Yhdenvertaisuus ja anonyymi rekrytointi : Satakunnan ammattikorkeakoulun liiketalouden monimuoto-opiskelijoiden näkemyksiä
Riikonen, Asta (2023)
Riikonen, Asta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061023398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061023398
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsittiin vastausta kysymykseen, miten yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta voidaan työelämässä edistää anonyymin rekrytoinnin avulla. Lisäksi työssä haluttiin selvittää, mitkä ovat tyypillisiä yhdenvertaisuustekijöitä, jotka moninaistavat työyhteisöä sekä miten anonyymi rekrytointiprosessi toimii. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella anonyymia rekrytointia ja tavoitteena oli näkemysten ja mahdollisten kokemusten kartoitus opiskelijoiden näkökulmasta sekä tietoisuuden lisääminen tutkittavasta aiheesta.
Anonyymin rekrytoinnin ymmärtäminen edellyttää työelämän yhdenvertaisuustekijöiden sekä monimuotoisuuden ulottuvuuksien ymmärtämistä. Teorian ensimmäinen pääluku koostui näistä yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden ulottuvuuksista, ja toisessa pääluvussa käytiin läpi rekrytointia ja anonyymia rekrytointiprosessia.
Empiriassa tutkittiin millaisia näkemyksiä ja mahdollisia kokemuksia Satakunnan ammattikorkeakoulun suomenkielisillä liiketalouden monimuoto-opiskelijoilla on anonyymista rekrytoinnista yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden edistäjänä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Kyselyn vastausten ja teorian perusteella voidaan todeta, että Suomessa esiintyy syrjintää rekrytointitilanteissa, ja että anonyymille rekrytoinnille olisi tarvetta työelämässä. Näyttää siltä, että anonyymi rekrytointi edistää yhdenvertaisuutta ja voi vähentää työelämässä tahallisesti tai tahattomasti esiintyvää syrjintää, koska siinä poistetaan useimmat ennakkoluuloja synnyttävät tekijät työhakemuksista. Anonyymi rekrytointi ei kuitenkaan ratkaise kaikkea työelämässä tapahtuvaa syrjintää.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi kyselyn esittää jollekin toiselle kohderyhmälle tai kyselyn voisi toteuttaa uusille monimuoto-opiskelijoille esimerkiksi viiden vuoden kuluttua, ja seurata muuttuisivatko tulokset ajan kuluessa.
Anonyymin rekrytoinnin ymmärtäminen edellyttää työelämän yhdenvertaisuustekijöiden sekä monimuotoisuuden ulottuvuuksien ymmärtämistä. Teorian ensimmäinen pääluku koostui näistä yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden ulottuvuuksista, ja toisessa pääluvussa käytiin läpi rekrytointia ja anonyymia rekrytointiprosessia.
Empiriassa tutkittiin millaisia näkemyksiä ja mahdollisia kokemuksia Satakunnan ammattikorkeakoulun suomenkielisillä liiketalouden monimuoto-opiskelijoilla on anonyymista rekrytoinnista yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden edistäjänä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Kyselyn vastausten ja teorian perusteella voidaan todeta, että Suomessa esiintyy syrjintää rekrytointitilanteissa, ja että anonyymille rekrytoinnille olisi tarvetta työelämässä. Näyttää siltä, että anonyymi rekrytointi edistää yhdenvertaisuutta ja voi vähentää työelämässä tahallisesti tai tahattomasti esiintyvää syrjintää, koska siinä poistetaan useimmat ennakkoluuloja synnyttävät tekijät työhakemuksista. Anonyymi rekrytointi ei kuitenkaan ratkaise kaikkea työelämässä tapahtuvaa syrjintää.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi kyselyn esittää jollekin toiselle kohderyhmälle tai kyselyn voisi toteuttaa uusille monimuoto-opiskelijoille esimerkiksi viiden vuoden kuluttua, ja seurata muuttuisivatko tulokset ajan kuluessa.