EPALE - Aikuiskoulutuksen eurooppalaisen foorumin jäsenhankinnan kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla
Vepsäläinen, Riitta (2023)
Vepsäläinen, Riitta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060923310
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Opetushallituksen yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen kansainvälistymispalveluille. EPALE Suomella on Euroopan komission toimesta asetettu kausittainen jäsenhankinnan tavoite. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää EPALE Suomen jäsenhankintaa ja tuottaa sisältöstrategia jäsenhankinnan tueksi. Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn tietoperustassa perehdyttiin jäsenhankintaan, voittoa tavoittelemattoman organisaation digitaaliseen markkinointiin sekä sisältöstrategian luomiseen. Verkossa toteutetun kyselytutkimuksen avulla selvitettiin EPALE Suomen kohderyhmän demografisia taustatietoja, sosiaalisen median käyttötottumuksia sekä heidän toiveitaan ja tarpeitaan sisältöjen suhteen sisältöstrategian kehittämisen taustaksi.
Tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella kehitettiin sisältöstrategia EPALE Suomelle. Siinä kuvattiin tavoitteet SMART-kriteerien mukaan, käyttäjäpersoonan tiedot, kanavavalinta ja kuvattu sisältöjä kyselytutkimuksen toiveiden mukaisesti. Erityisesti kyselytutkimuksen tuottamat tulokset sisältötoiveista ja tieto kohderyhmän käyttämistä kanavista auttavat EPALE Suomea kohdentamaan markkinointiaan paremmin ja tämän myötä tehostamaan jäsenhankintaansa. EPALE Suomi voi toteuttaa vuosittain vastaavan kyselytutkimuksen käyttäen tätä opinnäytetyötä sen pohjana.
Tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella kehitettiin sisältöstrategia EPALE Suomelle. Siinä kuvattiin tavoitteet SMART-kriteerien mukaan, käyttäjäpersoonan tiedot, kanavavalinta ja kuvattu sisältöjä kyselytutkimuksen toiveiden mukaisesti. Erityisesti kyselytutkimuksen tuottamat tulokset sisältötoiveista ja tieto kohderyhmän käyttämistä kanavista auttavat EPALE Suomea kohdentamaan markkinointiaan paremmin ja tämän myötä tehostamaan jäsenhankintaansa. EPALE Suomi voi toteuttaa vuosittain vastaavan kyselytutkimuksen käyttäen tätä opinnäytetyötä sen pohjana.