Parturi-kampaamon markkinointisuunnitelma
Isse, Daud (2023)
Isse, Daud
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma parturi-kampaamo Glorisalle ja löytää keinoja markkinoida Glorisan palveluita uudelle nuoremmalle kohderyhmälle, jotta voidaan ylläpitää ja lisätä yrityksen kannattavuutta. Yrityksen omistaja Salma Zakole toimi opinnäytetyön toimeksiantajana, yritys perustettiin vuonna 2013 ja sijaitsee edelleen Oulussa. Yrityksen suurin ongelma on asiakaskunnan väheneminen ja ikääntyminen.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin markkinoinnin teoriaa, joka perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja digitaalisiin lähteisiin. Teoriaosuus keskittyi erityisesti palvelumarkkinointiin ja markkinointisuunnitelman osa-alueisiin. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi Glorisan markkinointisuunnitelma, joka sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian ja toteutuneen mainoskampanjan. Suunnitelmassa ja toteutuksessa hyödynnettiin digitaali-sen markkinoinnin SOSTAC-mallia.
Opinnäytetyössä tehtiin myös kyselytutkimus ja vertailuanalyysi toiminnallisen osuuden tueksi. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat arturi-kampaamo Glorisan asiakkaat, ja sen tavoitteena oli selvittää, mitä yrityksen asiakkaat ajattelevat palvelusta ja mitä he arvostavat. Vertailuanalyysissä tutkittiin kahden kilpailijan palveluita, sosiaalisen median sisältöä ja verkkosivujen ilmettä. Lopuksi luotiin "Walk-in-päivä" -mainoskampanja, jonka tuloksia mitattiin seurantavaiheessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin markkinoinnin teoriaa, joka perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja digitaalisiin lähteisiin. Teoriaosuus keskittyi erityisesti palvelumarkkinointiin ja markkinointisuunnitelman osa-alueisiin. Toiminnallisessa osuudessa käytiin läpi Glorisan markkinointisuunnitelma, joka sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian ja toteutuneen mainoskampanjan. Suunnitelmassa ja toteutuksessa hyödynnettiin digitaali-sen markkinoinnin SOSTAC-mallia.
Opinnäytetyössä tehtiin myös kyselytutkimus ja vertailuanalyysi toiminnallisen osuuden tueksi. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat arturi-kampaamo Glorisan asiakkaat, ja sen tavoitteena oli selvittää, mitä yrityksen asiakkaat ajattelevat palvelusta ja mitä he arvostavat. Vertailuanalyysissä tutkittiin kahden kilpailijan palveluita, sosiaalisen median sisältöä ja verkkosivujen ilmettä. Lopuksi luotiin "Walk-in-päivä" -mainoskampanja, jonka tuloksia mitattiin seurantavaiheessa.