Vapaa tila: Esimerkkejä luovien menetelmien käytöstä nuorten ohjauksessa
Editoija
Myllärinen, Vappu
LAB-ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-456-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-456-1
Tiivistelmä
Julkaisussa kuljemme vielä kerran sen matkan, jonka SOI -hankkeessa teimme yhdessä nuorten ja heidän ohjaajiensa kanssa. Tarkennamme joitakin keskeisiä käsitteitä, kerromme tuloksista sekä kuvaamme mitä menetelmiä käytimme. Lopuksi teemme mallinnusta, jonka avulla jokainen voi suunnitella ohjausta luovia menetelmiä käyttäen.
”Vapaa tila” kuvaa luovaan toimintaan ja ihmisenä kasvuun tarvittavaa ajan ja vapauden käsitettä. Jotta kehitymme omaksi autenttiseksi itseksemme, niin tarvitsemme aikaa: aikaa kuunnella omia ajatuksiamme, oppia muilta ja imeä inspiraatiota uusista kohtaamisista ja elämyksistä. Juuri nuoruudessa pitäisi olla tilaa ja aikaa haaveilulle sekä uuden kokemiselle. Hankkeen aikana tuntui välillä vahvasti siltä, että varsinkin koulusta vapaata tilaa puuttuu kaikilta, sekä ohjattavilta kuin ohjaajilta.
Oppilaanohjaukseen kohdistuu paljon odotuksia, mutta opetussuunnitelmassa oppiaine on pirstaleinen toteuttaa. Myös korona-aikana kouluille myönnetyt lisäresurssit ovat tulossa tiensä päähän. Nuorten kokemat paineet tuntuvat esimerkiksi jatko-opintovalinnoissa, joissa ylioppilaskirjoitusten arvosana painottuu
entistä enemmän ja vaikuttaa koko lukioaikaan. Nuorten nivelvaiheohjauksessa tulisi entistä paremmin tunnistaa mitkä mekanismit yksilöiden valintoja ohjaavat. Miten itsetuntemuksen kasvua aidosti tuettaisiin koulujärjestelmässä ja miten nuoria autetaan oman osaamisen tunnistamisessa sekä stressin hallinnassa.
SOI -hankkeen aikana kirkastui, että tarvitaan monenlaisia työkaluja ohjaajien käyttöön, ja että esimerkiksi yhteisöllisyyden lisääminen auttaa sekä resurssipulaan kuin myös kannustaa nuoria vastuunottamiseen. Palasimme ohjauksen peruspilareihin: vuorovaikutukseen, yhdessä kokemiseen ja jakamiseen sekä uuden oppimiseen itsestä ja muista.
”Vapaa tila” kuvaa luovaan toimintaan ja ihmisenä kasvuun tarvittavaa ajan ja vapauden käsitettä. Jotta kehitymme omaksi autenttiseksi itseksemme, niin tarvitsemme aikaa: aikaa kuunnella omia ajatuksiamme, oppia muilta ja imeä inspiraatiota uusista kohtaamisista ja elämyksistä. Juuri nuoruudessa pitäisi olla tilaa ja aikaa haaveilulle sekä uuden kokemiselle. Hankkeen aikana tuntui välillä vahvasti siltä, että varsinkin koulusta vapaata tilaa puuttuu kaikilta, sekä ohjattavilta kuin ohjaajilta.
Oppilaanohjaukseen kohdistuu paljon odotuksia, mutta opetussuunnitelmassa oppiaine on pirstaleinen toteuttaa. Myös korona-aikana kouluille myönnetyt lisäresurssit ovat tulossa tiensä päähän. Nuorten kokemat paineet tuntuvat esimerkiksi jatko-opintovalinnoissa, joissa ylioppilaskirjoitusten arvosana painottuu
entistä enemmän ja vaikuttaa koko lukioaikaan. Nuorten nivelvaiheohjauksessa tulisi entistä paremmin tunnistaa mitkä mekanismit yksilöiden valintoja ohjaavat. Miten itsetuntemuksen kasvua aidosti tuettaisiin koulujärjestelmässä ja miten nuoria autetaan oman osaamisen tunnistamisessa sekä stressin hallinnassa.
SOI -hankkeen aikana kirkastui, että tarvitaan monenlaisia työkaluja ohjaajien käyttöön, ja että esimerkiksi yhteisöllisyyden lisääminen auttaa sekä resurssipulaan kuin myös kannustaa nuoria vastuunottamiseen. Palasimme ohjauksen peruspilareihin: vuorovaikutukseen, yhdessä kokemiseen ja jakamiseen sekä uuden oppimiseen itsestä ja muista.