Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöliittymän käytettävyyden arviointi ja kehittäminen
Slotte, Pia (2014)
Slotte, Pia
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091013876
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyttä. Työn toimeksiantaja oli oululainen ohjelmistoalan yritys, joka on kehittänyt palvelualoille suunnatun toiminnanohjausjärjestelmän. Työn tarkoituksena oli selvittää asiakasyritysten henkilökunnan käytössä olevan admin-käyttöliittymän käytetyimmät toiminnot, käyttäjien järjestelmälle asettamat tavoitteet sekä miten hyvin tavoitteet saavutetaan. Lisäksi työn tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia käyttöliittymän käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyö jakaantuu teoria- ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuus koostuu toiminnanohjausjärjestelmien historiasta, kehityksestä ja merkityksestä sekä toiminnanohjausjärjestelmiin liittyvistä hyödyistä ja haasteista. Toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä trendejä käydään läpi niiltä osin kuin ne liittyvät opinnäytetyössä tutkittavana olleeseen järjestelmään. Käyttöliittymän käytettävyyttä käsittelevässä osiossa esitellään käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita ja sääntöjä, pohditaan käytettävyyden merkitystä sekä vertaillaan erilaisia käytettävyyden arviointimenetelmiä.
Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin laadullinen käytettävyystutkimus maaliskuussa 2014. Tutkimusmenetelmiksi valittiin haastattelu ja käyttäjähavainnointi. Tutkimuksessa haastateltiin asiakasyritysten henkilökunnan käytössä olevan käyttöliittymän käyttäjiä, joilta kysyttiin kysymyksiä muun muassa järjestelmän käyttötilanteista ja niissä esiintyvistä ongelmista, järjestelmän hyvistä ja huonoista puolista sekä järjestelmään kohdistuvista toiveista ja kehitysideoista.
Tutkimustulokset perustuvat toteutetun käytettävyystutkimuksen perusteella analysoituun ja koottuun aineistoon. Sen perusteella voidaan todeta, että tutkittavan järjestelmän käytettävyys on kohtuullisen hyvä. Käytettävyysongelmien vakavuuden arviointiin sovellettiin Jakob Nielsenin kehittämää käytettävyysongelmien luokitteluasteikkoa. Opinnäytetyöraporttiin on koottu tekijän esittämät kehitysehdotukset, joita toimeksiantaja voi hyödyntää keväällä 2014 aloitetussa uuden käyttöliittymäversion suunnittelussa ja kehittelyssä.
Opinnäytetyö jakaantuu teoria- ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuus koostuu toiminnanohjausjärjestelmien historiasta, kehityksestä ja merkityksestä sekä toiminnanohjausjärjestelmiin liittyvistä hyödyistä ja haasteista. Toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä trendejä käydään läpi niiltä osin kuin ne liittyvät opinnäytetyössä tutkittavana olleeseen järjestelmään. Käyttöliittymän käytettävyyttä käsittelevässä osiossa esitellään käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita ja sääntöjä, pohditaan käytettävyyden merkitystä sekä vertaillaan erilaisia käytettävyyden arviointimenetelmiä.
Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin laadullinen käytettävyystutkimus maaliskuussa 2014. Tutkimusmenetelmiksi valittiin haastattelu ja käyttäjähavainnointi. Tutkimuksessa haastateltiin asiakasyritysten henkilökunnan käytössä olevan käyttöliittymän käyttäjiä, joilta kysyttiin kysymyksiä muun muassa järjestelmän käyttötilanteista ja niissä esiintyvistä ongelmista, järjestelmän hyvistä ja huonoista puolista sekä järjestelmään kohdistuvista toiveista ja kehitysideoista.
Tutkimustulokset perustuvat toteutetun käytettävyystutkimuksen perusteella analysoituun ja koottuun aineistoon. Sen perusteella voidaan todeta, että tutkittavan järjestelmän käytettävyys on kohtuullisen hyvä. Käytettävyysongelmien vakavuuden arviointiin sovellettiin Jakob Nielsenin kehittämää käytettävyysongelmien luokitteluasteikkoa. Opinnäytetyöraporttiin on koottu tekijän esittämät kehitysehdotukset, joita toimeksiantaja voi hyödyntää keväällä 2014 aloitetussa uuden käyttöliittymäversion suunnittelussa ja kehittelyssä.