Kuvateemojen A/B testaaminen Google Display- ja Facebook-mainonnassa : case: Menestystarinat Oy
Eskelinen, Luca (2023)
Eskelinen, Luca
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli testata kolmea eri kuvateemaa Google Display- ja Facebook-mainonnassa. Testissä olivat Menestystarinoiden käytetyimmät kuvateemat markkinoinnissa eli oma kuva, kuvapankkikuva ja piirroskuva. Testi kohdennettiin Menestystarinoiden ostajapersoonan mukaan. Testin tavoitteena oli selvittää tulosten perusteella paras kuvateema Facebookissa, Google Display -verkostossa ja laskeutumissivulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kolmeen vaiheeseen eli MRACE-mallin avulla kuvateemojen mittaamiseen eri ostopolun vaiheissa, kampanjan luomiseen testin ympärille ja kampanjan A/B testaamiseen ja optimoimiseen. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin testi Google Display- ja Facebook-mainontaan. Jokainen kuvateema vei mainoksesta omalle laskeutumissivulle. Tuloksia mitattiin molemmissa mainoskanavissa ja laskeutumissivulla.
Testitulosten perusteella oli mahdollista tehdä johtopäätös toimivimmasta kuvateemasta molemmissa mainoskanavissa ja laskeutumissivulla. Testin tulokset osoittivat, että Google Display -verkostossa toimii parhaiten omat kuvat, Facebook-mainonnassa kuvapankkikuvat ja laskeutumissivulla piirroskuvat. Tulosten perusteella voitiin antaa kehitysehdotuksia molempien mainoskanavien ja laskeutumissivun optimointiin. Digitaalinen mainonta kehittyy jatkuvasti ja siksi testaaminen ja optimointi kannattaa aina, vaikka mainonta toimisi jo entuudestaan. Jatkuva kehitys nähtiin myös tuloksissa. Tämän opinnäytetyön jälkeen Menestystarinoilla on hyvä pohja lähteä mainostamaan oikeilla kuvateemoilla eri kanavissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kolmeen vaiheeseen eli MRACE-mallin avulla kuvateemojen mittaamiseen eri ostopolun vaiheissa, kampanjan luomiseen testin ympärille ja kampanjan A/B testaamiseen ja optimoimiseen. Teoriaosuuden pohjalta toteutettiin testi Google Display- ja Facebook-mainontaan. Jokainen kuvateema vei mainoksesta omalle laskeutumissivulle. Tuloksia mitattiin molemmissa mainoskanavissa ja laskeutumissivulla.
Testitulosten perusteella oli mahdollista tehdä johtopäätös toimivimmasta kuvateemasta molemmissa mainoskanavissa ja laskeutumissivulla. Testin tulokset osoittivat, että Google Display -verkostossa toimii parhaiten omat kuvat, Facebook-mainonnassa kuvapankkikuvat ja laskeutumissivulla piirroskuvat. Tulosten perusteella voitiin antaa kehitysehdotuksia molempien mainoskanavien ja laskeutumissivun optimointiin. Digitaalinen mainonta kehittyy jatkuvasti ja siksi testaaminen ja optimointi kannattaa aina, vaikka mainonta toimisi jo entuudestaan. Jatkuva kehitys nähtiin myös tuloksissa. Tämän opinnäytetyön jälkeen Menestystarinoilla on hyvä pohja lähteä mainostamaan oikeilla kuvateemoilla eri kanavissa.