Digitaalisen koulutusympäristön käyttökokemukset : case Skhole
Närhinen, Jenni (2023)
Närhinen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822850
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä tietotekniikan käyttö myös opetuksessa on kasvanut ja digitaalinen verkossa oppiminen onkin yksi koulutuksen tulevaisuuden kehittämishaasteista.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin Skhole Oy:lle. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda digitaalisten koulutusten kehittämissuunnitelma. Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus pyrki kartoittamaan Skhole Oy:n koulutuspalvelujen käyttäjien käyttäjäkokemuksia ja tyytyväisyyttä palveluun.
Tutkimus toteutettiin puolistrurkturoituna sähköisenä Webropol-kyselynä. Tutkimuksessa strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti Webropolin analysointityökaluilla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysillä.
Kyselyyn osallistui kaikkiaan 252 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa ja ammattilaista. Kyselyyn on sisällytetty teknisen käytettävyyden standardisoitu mittari Positiivinen SUS-kysely.
Keskeisimpinä tuloksina käyttäjät olivat tyytyväisiä palvelun käytettävyyteen ja opiskeluun palvelun avulla. Palvelu arvioitiin pääosin yhtä hyväksi tai paremmaksi kuin muut vastaavat palvelut. Käyttäjien esiin tuomat kehittämisehdotukset koottiin tämän kehittämisprojektin tuotokseksi eli digitaalisten koulutuspalvelujen kehittämissuunnitelmaksi Skhole Oy:lle.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin Skhole Oy:lle. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda digitaalisten koulutusten kehittämissuunnitelma. Kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus pyrki kartoittamaan Skhole Oy:n koulutuspalvelujen käyttäjien käyttäjäkokemuksia ja tyytyväisyyttä palveluun.
Tutkimus toteutettiin puolistrurkturoituna sähköisenä Webropol-kyselynä. Tutkimuksessa strukturoidut kysymykset analysoitiin tilastollisesti Webropolin analysointityökaluilla ja avoimet kysymykset sisällönanalyysillä.
Kyselyyn osallistui kaikkiaan 252 sosiaali- ja terveysalan opiskelijaa ja ammattilaista. Kyselyyn on sisällytetty teknisen käytettävyyden standardisoitu mittari Positiivinen SUS-kysely.
Keskeisimpinä tuloksina käyttäjät olivat tyytyväisiä palvelun käytettävyyteen ja opiskeluun palvelun avulla. Palvelu arvioitiin pääosin yhtä hyväksi tai paremmaksi kuin muut vastaavat palvelut. Käyttäjien esiin tuomat kehittämisehdotukset koottiin tämän kehittämisprojektin tuotokseksi eli digitaalisten koulutuspalvelujen kehittämissuunnitelmaksi Skhole Oy:lle.