Yrityksen X palveluiden tuotteistaminen
Harkiola, Tomi (2023)
Harkiola, Tomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi.amk-2023052313466
https://urn.fi/URN:NBN:fi.amk-2023052313466
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajayrityksen X kanssa. Tutkimuksen ydinproduktina oli suunnitella ja innovoida yksittäinen palvelutuote tuotteistamisprosessin avulla, joka huomioi yhtenäisesti kaikkien asiakassegmenttien toiveet, tarpeet ja arvot. Tuotteen tuli toimia itsenäisenä palveluna, tukipalveluna ja lisäpalveluna siten että se on yhdistettävissä toimeksiantajan nykyiseen ja tulevaan palvelutarjoamaan. Tuotteen tuli olla hyödynnettävissä välittömästi ja perustua todelliseen tarpeeseen, jotta sitä voitaisiin hyödyntää toimeksiantajan nykyisillä resursseilla myynnin ja markkinoinnin tukena. Opinnäytetyön sivutavoitteena oli antaa toimeksiantajalle strategista liiketoimintaymmärrystä palvelutuotteiden kehittämisestä, jotta palvelutarjoaman innovointi palvelutuotteiksi niin B2B kuin B2C asiakkaille huomioisi laaja-alaisesti asiakkaiden arvoja, tarpeita, ongelmia ja ratkaisumalleja.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin tutkimus, joka suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aluksi luotiin strategisen liiketoimintaympäristön toimintaympäristöanalyysi, jota seurasi benchmarking-analyysi keskeisistä toimijoista ja kilpailijoista. Seuraavaksi kartoitettiin majoitus- ja ravintola-alan trendejä ja megatrendejä, josta saatua tietoa sovellettiin Yrityksen X liiketoimintaympäristöön. Tietoa kerättiin henkilökunnalta ja vakioasiakkailta haastattelututkimuksella, joiden tuloksia analysoitiin ja teemoitettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla syvällisen tiedon saamiseksi. Brainstorming-aivoriihi keskusteluilla kerättyä dataa analysoitiin, kehitettiin ja innovoitiin. Tutkimustulosten kokonaisuus voitiin yleistää ja löydettiin ratkaisu tutkimusongelmaan.
Tutkimus korosti makro- ja mikroympäristön ymmärryksen merkitystä palvelutuotteiden kehittämisessä majoitus- ja ravintola-alalla. Asiakasymmärryksen, tuotteistamisen tärkeyden ja matkailutrendien tunnistamisen nousivat keskeisiksi tekijöiksi kilpailukykyä kehitettäessä.
Tutkimuksesta saadut tulokset kulminoituvat innovatiiviseen, asiakaslähtöiseen ja yksinkertaisesti toteuttavaan palvelutuotteeseen, joka vastasi laaja-alaisesti eri asiakassegmenttien toiveita. Tuote voidaan integroida toimeksiantajan toiveiden mukaisesti osaksi Yrityksen X palvelutarjoomaa siten, että se palvelee B2B ja B2C asiakkaita. Palvelutuotteen kysyntä, sen tuottama asiakasarvo ja hyödyntämisen mahdollisuus myynnin ja markkinoinnin tukena ympäri vuoden korostuu tuloksissa. Designing The invisible for Corporate X. The thesis was implemented in collaboration with the Company X, aimed to design and innovate a standalone service product that considered the desires, needs, and values of all customer segments. The product was designed to be integrated into the existing and future service designed offerings of Company X and to be immediately applicable and based on real needs, thereby assisting with sales and marketing using existing resources. A secondary objective was to provide strategic business insight into invisible service design product development for both B2B and B2C customers, considering customer values, needs, problems, and solution models.
The study was conducted using qualitative methods, including a market analysis of the strategic business environment, competitor benchmarking, investigation of hospitality and restaurant trends, and application of this information to the Company X's business environment. Data gathered from staff and regular customers through interviews was analyzed and themed in Excel for deeper understanding. This information was then analyzed, developed, and innovated in brainstorming sessions with a representative from Company X's board, a business development agency expert, and the researcher. The research results were generalized and provided a solution to the research problem.
The results of the study highlighted the importance of a broad understanding of the macro and microenvironment in the development of service products in the hospitality and restaurant industry, with customer understanding, productization, and recognizing tourism trends as key factors.
The results culminate in an innovative, customer-focused, and simply implemented service product that widely meets the wishes of different customer segments. The product can be integrated into Company X's service offerings, serving both B2B and B2C customers. The research highlights the service product's demand, its customer value, and its potential use as a support for sales and marketing throughout the year.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin tutkimus, joka suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aluksi luotiin strategisen liiketoimintaympäristön toimintaympäristöanalyysi, jota seurasi benchmarking-analyysi keskeisistä toimijoista ja kilpailijoista. Seuraavaksi kartoitettiin majoitus- ja ravintola-alan trendejä ja megatrendejä, josta saatua tietoa sovellettiin Yrityksen X liiketoimintaympäristöön. Tietoa kerättiin henkilökunnalta ja vakioasiakkailta haastattelututkimuksella, joiden tuloksia analysoitiin ja teemoitettiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla syvällisen tiedon saamiseksi. Brainstorming-aivoriihi keskusteluilla kerättyä dataa analysoitiin, kehitettiin ja innovoitiin. Tutkimustulosten kokonaisuus voitiin yleistää ja löydettiin ratkaisu tutkimusongelmaan.
Tutkimus korosti makro- ja mikroympäristön ymmärryksen merkitystä palvelutuotteiden kehittämisessä majoitus- ja ravintola-alalla. Asiakasymmärryksen, tuotteistamisen tärkeyden ja matkailutrendien tunnistamisen nousivat keskeisiksi tekijöiksi kilpailukykyä kehitettäessä.
Tutkimuksesta saadut tulokset kulminoituvat innovatiiviseen, asiakaslähtöiseen ja yksinkertaisesti toteuttavaan palvelutuotteeseen, joka vastasi laaja-alaisesti eri asiakassegmenttien toiveita. Tuote voidaan integroida toimeksiantajan toiveiden mukaisesti osaksi Yrityksen X palvelutarjoomaa siten, että se palvelee B2B ja B2C asiakkaita. Palvelutuotteen kysyntä, sen tuottama asiakasarvo ja hyödyntämisen mahdollisuus myynnin ja markkinoinnin tukena ympäri vuoden korostuu tuloksissa.
The study was conducted using qualitative methods, including a market analysis of the strategic business environment, competitor benchmarking, investigation of hospitality and restaurant trends, and application of this information to the Company X's business environment. Data gathered from staff and regular customers through interviews was analyzed and themed in Excel for deeper understanding. This information was then analyzed, developed, and innovated in brainstorming sessions with a representative from Company X's board, a business development agency expert, and the researcher. The research results were generalized and provided a solution to the research problem.
The results of the study highlighted the importance of a broad understanding of the macro and microenvironment in the development of service products in the hospitality and restaurant industry, with customer understanding, productization, and recognizing tourism trends as key factors.
The results culminate in an innovative, customer-focused, and simply implemented service product that widely meets the wishes of different customer segments. The product can be integrated into Company X's service offerings, serving both B2B and B2C customers. The research highlights the service product's demand, its customer value, and its potential use as a support for sales and marketing throughout the year.