”Vierihoitoa” ja sympatiaa : Turun kaupunginkirjaston lähikirjastotyöntekijöiden selviytyminen digituen eettisesti haastavista tilanteista
Laiho, Marja-Liisa (2023)
Laiho, Marja-Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun kaupunginkirjastolle, miten kirjastossa digitukea antavat työntekijät selviävät eettisesti haastavista tilanteista, joita digitukeen voi liittyä.
Työ toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Microsoft Teamsin kautta yhtä työntekijää kutakin kolmea selvityksessä mukana ollutta Turun kaupunginkirjaston lähikirjastoa kohden.
Työn tulokseksi saatiin, että haastateltavat selvisivät tilanteista muun muassa turvautumalla kollegoihinsa ja omaan kokeneisuuteensa, varmistamalla suostumuksen asiakkaan tietojen näkemiseen, turvautumalla elekieleen ja viemällä asiakkaan yksitysempään paikkaan kirjastossa.
Tuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa perehdytystä kirjaston digitukijoille ja selkiytettäessä digituen ohjeita digituen antajille ja digituen saajille.
Työ toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin Microsoft Teamsin kautta yhtä työntekijää kutakin kolmea selvityksessä mukana ollutta Turun kaupunginkirjaston lähikirjastoa kohden.
Työn tulokseksi saatiin, että haastateltavat selvisivät tilanteista muun muassa turvautumalla kollegoihinsa ja omaan kokeneisuuteensa, varmistamalla suostumuksen asiakkaan tietojen näkemiseen, turvautumalla elekieleen ja viemällä asiakkaan yksitysempään paikkaan kirjastossa.
Tuloksia voidaan hyödyntää laadittaessa perehdytystä kirjaston digitukijoille ja selkiytettäessä digituen ohjeita digituen antajille ja digituen saajille.