Opas EET-projekteihin Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoille : kohderyhmänä 7–9-vuotiaat lapset
Timonen, Jenna (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722595
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on opas, joka on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka osallistuvat koulun opiskelijaprojekteihin, joissa teemana on ennalta estävä toiminta. Opas on suunnattu erityisesti ennalta estävän työn -projekteihin, joissa kohderyhmänä on 7–9-vuotiaat lapset, mutta opasta voi soveltaa myös muihin ikäryhmiin. Produktin toimivuuden testaaminen ei sisälly tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyössä aluksi käydään läpi projektityöskentelyä Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijan näkökulmasta. Osiossa kerrotaan mistä projektien ideat tulevat Poliisiammattikorkeakoululle, kuinka ne etenevät ja mitä niissä on hyvä ottaa huomioon. Lisäksi käydään läpi projektin jäsenten tärkeimmät tehtävät sekä niiden sisällöt. Projekti-teeman jälkeen käsitellään poliisin ennalta estävää työtä sekä 7–9-vuotiaan lapsen muun muassa fyysisen kehityksen näkökulmasta. Tätä seuraa Lasten kanssa työskentely -osio, jonka tarkoituksena oli hankkia tietoa aiheesta kyselytutkimuksella. Erittäin heikon vastausprosentin takia päädyttiin käsittelemään perusopetusta Suomessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet –ohjeen pohjalta. Opinnäytetyön lopussa käsitellään produktin syntymistä.
Opinnäytetyötä tehdessä projektityöskentelystä tärkeimpinä asioina nousi esille vastuun jakaminen, jotta vain projektipäällikkö ei hoida kaikkia tarvittavia asioita itse sekä muiden projektiryhmän jäsenten ajan tasalla pitäminen. Lasten kanssa työskennellessä on puolestaan tärkeää huomioida lapsen kehityksen taso, jolloin opetuksesta saadaan lapselle mielekästä ja oppiminen on merkityksellistä. Parhaimmillaan opetuksen ohella lapsi voi myös kehittää muun muassa sosiaalisia taitojaan ryhmätöiden merkeissä.
Opinnäytetyössä aluksi käydään läpi projektityöskentelyä Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijan näkökulmasta. Osiossa kerrotaan mistä projektien ideat tulevat Poliisiammattikorkeakoululle, kuinka ne etenevät ja mitä niissä on hyvä ottaa huomioon. Lisäksi käydään läpi projektin jäsenten tärkeimmät tehtävät sekä niiden sisällöt. Projekti-teeman jälkeen käsitellään poliisin ennalta estävää työtä sekä 7–9-vuotiaan lapsen muun muassa fyysisen kehityksen näkökulmasta. Tätä seuraa Lasten kanssa työskentely -osio, jonka tarkoituksena oli hankkia tietoa aiheesta kyselytutkimuksella. Erittäin heikon vastausprosentin takia päädyttiin käsittelemään perusopetusta Suomessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet –ohjeen pohjalta. Opinnäytetyön lopussa käsitellään produktin syntymistä.
Opinnäytetyötä tehdessä projektityöskentelystä tärkeimpinä asioina nousi esille vastuun jakaminen, jotta vain projektipäällikkö ei hoida kaikkia tarvittavia asioita itse sekä muiden projektiryhmän jäsenten ajan tasalla pitäminen. Lasten kanssa työskennellessä on puolestaan tärkeää huomioida lapsen kehityksen taso, jolloin opetuksesta saadaan lapselle mielekästä ja oppiminen on merkityksellistä. Parhaimmillaan opetuksen ohella lapsi voi myös kehittää muun muassa sosiaalisia taitojaan ryhmätöiden merkeissä.