Luontolähtöinen verkkokurssi ADHD-piirteisille aikuisille: kehittämistutkimus toiminimi Luovimolle.
Lappalainen, Tiina (2023)
Lappalainen, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa ADHD-aikuisille verkkokurssi, jossa ADHD-oireisiin etsitään ratkaisuja psykoedukaatiosta ja luontomenetelmistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada ADHD-oireiset aikuiset kokeilemaan luonnon mahdollisuuksia ADHD:n oireiden helpottamiseksi, sekä auttaa ADHD-oireisia aikuisia edistämään omaa hyvinvointiaan verkkovälitteisesti. Kurssin kehittämisen pohjaksi opinnäytetyössä oli myös tutkimuksellinen osuus.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä käytettiin kehittämistutkimusta ja tutkimusmenetelminä kyselytutki-musta ja ryhmäteemahaastattelua, jotka toteutettiin verkkoympäristössä ja analysoitiin käyttäen teemoittelua. Kehittämistutkimus alkoi alkukartoituksella. Osallistujia kutsuttiin vastaamaan Webropol-kyselyyn Facebookin ADHD-aikuisille suunnatuista vertaisryhmistä keskustelunavauksella. Alkukartoitukseen vastasi 56 henkilöä. Kyselyn teemat perustuivat aiempiin tutkimuksiin ADHD-aikuisten tuen tarpeista ja luonnon hyvinvointivaikutuksista. Analyysissa hyödynnettiin teemoittelua tutkimuskysymyksen kannalta merkityksellisten aihekokonaisuuksien ja yleisten piirteiden tunnistamiseksi aineistosta. Verkkokurssin pilotointi toteutettiin MailerLite-sähköpostimarkkinointiohjelmalla sähköpostien välityksellä sekä Facebookin suljetussa vertaisryhmässä kolmen viikon ajanjaksolla. Verkkokurssi lähetettiin 39 henkilölle, joista kolme henkilöä suostui teemahaastatteluun Metan Messenger -sovelluksella. Lopulta vain kaksi henkilöä osallistui ryhmäteemahaastatteluun. Haastattelussa käsiteltiin samoja teemoja kuin alkukyselyssä sekä ADHD:n vaikutusta elämään. Ryhmäteemahaastattelun vaikutus tässä kehittämistutkimuksessa jäi vähäiseksi vastaajien lukumäärän ja suppea keskustelun vuoksi.
Verkkokurssin sisältöön liittyvät vastaukset teemoiteltiin Allardtin ja Martelan hyvinvoinnin ulottuvuuksien mukaan sekä koskemaan ADHD:n diagnoosia ja kuntoutusta. Verkkokurssin toteutusmuotoja koskevissa vastauksissa korostui multimodaalisuus eli monipuolisten materiaalien tarjoaminen erilaisten oppimistapojen huomioimiseksi. Luontopohjaisten menetelmien käytön osalta monet vastaajista mainitsivat luonnon rauhoittavana ja rentouttavana, mikä auttaa ADHD-oireiden hallinnassa ja stressin vähentämisessä. Suurin osa vastaajista halusi jonkinlaista vuorovaikutteisuutta ADHD-verkkokurssilla.
Tutkimusotteena opinnäytetyössä käytettiin kehittämistutkimusta ja tutkimusmenetelminä kyselytutki-musta ja ryhmäteemahaastattelua, jotka toteutettiin verkkoympäristössä ja analysoitiin käyttäen teemoittelua. Kehittämistutkimus alkoi alkukartoituksella. Osallistujia kutsuttiin vastaamaan Webropol-kyselyyn Facebookin ADHD-aikuisille suunnatuista vertaisryhmistä keskustelunavauksella. Alkukartoitukseen vastasi 56 henkilöä. Kyselyn teemat perustuivat aiempiin tutkimuksiin ADHD-aikuisten tuen tarpeista ja luonnon hyvinvointivaikutuksista. Analyysissa hyödynnettiin teemoittelua tutkimuskysymyksen kannalta merkityksellisten aihekokonaisuuksien ja yleisten piirteiden tunnistamiseksi aineistosta. Verkkokurssin pilotointi toteutettiin MailerLite-sähköpostimarkkinointiohjelmalla sähköpostien välityksellä sekä Facebookin suljetussa vertaisryhmässä kolmen viikon ajanjaksolla. Verkkokurssi lähetettiin 39 henkilölle, joista kolme henkilöä suostui teemahaastatteluun Metan Messenger -sovelluksella. Lopulta vain kaksi henkilöä osallistui ryhmäteemahaastatteluun. Haastattelussa käsiteltiin samoja teemoja kuin alkukyselyssä sekä ADHD:n vaikutusta elämään. Ryhmäteemahaastattelun vaikutus tässä kehittämistutkimuksessa jäi vähäiseksi vastaajien lukumäärän ja suppea keskustelun vuoksi.
Verkkokurssin sisältöön liittyvät vastaukset teemoiteltiin Allardtin ja Martelan hyvinvoinnin ulottuvuuksien mukaan sekä koskemaan ADHD:n diagnoosia ja kuntoutusta. Verkkokurssin toteutusmuotoja koskevissa vastauksissa korostui multimodaalisuus eli monipuolisten materiaalien tarjoaminen erilaisten oppimistapojen huomioimiseksi. Luontopohjaisten menetelmien käytön osalta monet vastaajista mainitsivat luonnon rauhoittavana ja rentouttavana, mikä auttaa ADHD-oireiden hallinnassa ja stressin vähentämisessä. Suurin osa vastaajista halusi jonkinlaista vuorovaikutteisuutta ADHD-verkkokurssilla.