Kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin kehittäminen: verkkokauppayritykselle
Kasurinen, Tanja (2023)
Kasurinen, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin kehittäminen kohdeyritykselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli verkkokauppayritys. Opinnäytetyön kehittämistyönä tehtiin suunnitelma kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta kohdeyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli, luoda selkeä ja toteutettavissa oleva toimintamalli, jota yrityksen olisi helppo hyödyntää jatkossa.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä aiheeseen liittyvää aineistoa. Aineistoa kerättiin laajasti erilaisista, luotettavista lähteistä. Opinnäytetyössä koottiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin erityisesti markkinoinnin suunnittelua, markkinoinnin segmentointia, sekä sähköpostimarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista. Teoreettisen viitekehyksen kautta muodostettiin yleismalli, kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta, jota sovellettiin kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin selkeä ja helposti lähestyttävä suunnitelma kohdeyritykselle kohdennetun markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Kehittämistyöllä oli erityinen merkitys, sillä aihe oli kohdeyritykselle ajankohtainen, eikä kohdeyrityksessä ole aiemmin toteutettu kohdennettua markkinointia. Kehittämistyön perusteella voidaan johtopäätöksinä todeta, markkinointia kohdentamalla voidaan parantaa markkinoinnin puhuttelevuutta ja sen kautta tehokkuutta. Kohdennetut uutiskirjeet säilyttävät asiakkaan mielenkiinnon ja myös palvelevat paremmin asiakkaan tarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä aiheeseen liittyvää aineistoa. Aineistoa kerättiin laajasti erilaisista, luotettavista lähteistä. Opinnäytetyössä koottiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin erityisesti markkinoinnin suunnittelua, markkinoinnin segmentointia, sekä sähköpostimarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista. Teoreettisen viitekehyksen kautta muodostettiin yleismalli, kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta, jota sovellettiin kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin selkeä ja helposti lähestyttävä suunnitelma kohdeyritykselle kohdennetun markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Kehittämistyöllä oli erityinen merkitys, sillä aihe oli kohdeyritykselle ajankohtainen, eikä kohdeyrityksessä ole aiemmin toteutettu kohdennettua markkinointia. Kehittämistyön perusteella voidaan johtopäätöksinä todeta, markkinointia kohdentamalla voidaan parantaa markkinoinnin puhuttelevuutta ja sen kautta tehokkuutta. Kohdennetut uutiskirjeet säilyttävät asiakkaan mielenkiinnon ja myös palvelevat paremmin asiakkaan tarpeita.