Kuinka välttää tahattomat flamit?: harjoituksia rumpaleille sisäisen synkronin kehittämiseen
Muje, Niilo (2023)
Muje, Niilo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622217
Tiivistelmä
Rumpujensoitossa on hyvin paljon samanaikaisia lyöntejä, esimerkiksi bassorumpuun ja hi-hat symbaaleihin voidaan lyödä yhtä aikaa. Joskus rumpalin soittaessa samanaikaisiksi tarkoitetut lyönnit saattavat tahattomasti tulla ajallisesti eri kohtiin, eli ne ovat asynkronissa. Rumpujensoitossa tätä ilmiötä kutsutaan nimellä tahaton flam. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin tällaiset lyönnit saadaan yhdenaikaisiksi, eli miten rumpalin sisäistä synkronia voidaan kehittää.
Erilaisia harjoitusmetodeja kartoitettiin haastattelemalla rumpuopettajia ja huippurumpaleita sekä tutkimalla alan opetusmateriaaleja ja omakohtaisia kokemuksia. Tutkimuksen aikana havaittiin, että synkronia voidaan harjoitella hyvin monin eri tavoin. Asiantuntijoiden suhtatutumisessa synkroniin ja asynkroniin havaittiin olevan jonkin verran hajontaa.
Tuloksena saatiin kattava tietopankki erilaisista harjoituksista rumpalin sisäisen synkronin kehittämiseksi. Lisäksi saatiin tietoa siitä, miten asiantuntijat suhtautuvat synkroniin ja sen harjoitteluun. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää synkronin itseopiskeluun tai rumpuopettajan ohjauksessa tapahtuvaan rumpalin sisäisen synkronin harjoitteluun. Drum set playing requires the ability to strike multiple instruments simultaneously. For example, one must be able to strike a hi-hat and a bass drum at the same time. However, sometimes strikes that were intended to be simultaneous have a slightly different timing from one another, which causes a flam. This is called unintended internal asynchrony. The aim of the study was to find practice methods and exercises that could be used to improve drummer’s internal synchrony to avoid these unintended flams.
Practice methods and exercises were surveyed by interviewing drum educators and high-level drummers, as well as researching educational materials and personal experiences of the researcher. The study indicates that drummer’s internal synchrony can be improved by using many different approaches. It was also found out, that there was variation between the experts when it came to the attitudes towards synchrony and asynchrony in drumming.
As a result of the study, a versatile collection of different practice methods and exercises was gathered, as well as knowledge about the experts’ attitudes towards synchrony and its training. The results of the study can be used as a self-learning material or in a student-teacher relationship to improve the internal synchrony of a drummer.
Erilaisia harjoitusmetodeja kartoitettiin haastattelemalla rumpuopettajia ja huippurumpaleita sekä tutkimalla alan opetusmateriaaleja ja omakohtaisia kokemuksia. Tutkimuksen aikana havaittiin, että synkronia voidaan harjoitella hyvin monin eri tavoin. Asiantuntijoiden suhtatutumisessa synkroniin ja asynkroniin havaittiin olevan jonkin verran hajontaa.
Tuloksena saatiin kattava tietopankki erilaisista harjoituksista rumpalin sisäisen synkronin kehittämiseksi. Lisäksi saatiin tietoa siitä, miten asiantuntijat suhtautuvat synkroniin ja sen harjoitteluun. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää synkronin itseopiskeluun tai rumpuopettajan ohjauksessa tapahtuvaan rumpalin sisäisen synkronin harjoitteluun.
Practice methods and exercises were surveyed by interviewing drum educators and high-level drummers, as well as researching educational materials and personal experiences of the researcher. The study indicates that drummer’s internal synchrony can be improved by using many different approaches. It was also found out, that there was variation between the experts when it came to the attitudes towards synchrony and asynchrony in drumming.
As a result of the study, a versatile collection of different practice methods and exercises was gathered, as well as knowledge about the experts’ attitudes towards synchrony and its training. The results of the study can be used as a self-learning material or in a student-teacher relationship to improve the internal synchrony of a drummer.