Konstruktionslösningar för automatiska parkeringshus
Degerlund, Johan (2023)
Degerlund, Johan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621929
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan paikallavalun ja CLT:n hybridirakenteita. Käytännössä selvitetään, miten kolmikerroksisen betonirakenteisen parkkitalon rakenteita liitetään yhteen viisikerroksisen puukerrostalon kanssa, kun kantavat linjat eivät ole samassa linjassa ylhäältä alas.
Opinnäytetyössä keskitytään parkkitalon ja puukerrostalon liitoksen suunnitteluun. Liitos toteutetaan paikallavaletulla pilarilaatalla, ns. kuormansiirtolaatalla. Parkkitalon ja puukerrostalon kantavat linjat ovat vain osittain samassa linjassa, mikä tarkoittaa sitä, että puukerrostalon kuormat on siirrettävä vaakasuunnassa parkkitalon kantaville pilareille, mikä aiheuttaa enemmän rasitusta laatalle. Rakennuksen kokonaisstabiliteettiin ei oteta kantaa opinnäytetyössä. Tuulikuormien aiheuttamat rasitukset laatalle on huomioitu hyötykuormien 20 % lisäyksellä.
Kuormansiirtolaatta mitoitetaan Eurokoodin ja Suomen kansallisen liitteen mukaan. Laatta mitoitetaan FEM-ohjelmalla. Mitoituksessa huomioidaan momentti, taipuma ja lävistyskestävyys. Laatan paksuutena käytetään mitoituksessa rakenneratkaisujen löytämiseksi 400 mm, 500 mm, 600 mm ja 700 mm. Ratkaisut esitetään taulukkomuodossa. Lävistyskestävyys on esitetty tasapaksuna laattana, laattavahvistuksilla sekä leikkausraudoitettuna laattana.
Tulokset osittavat, että momenttikapasiteetin perusteella kuormansiirtolaatta on mahdollista toteuttaa kaikilla tutkituilla laatanpaksuuksilla. Pitkäaikainen taipuma jää alle raja-arvon jopa 400 mm laatalla, joten taipuma ei muodostu ongelmaksi. Mitoituksen kannalta kriittisin kohta on lävistyskestävyys.
Opinnäytetyössä keskitytään parkkitalon ja puukerrostalon liitoksen suunnitteluun. Liitos toteutetaan paikallavaletulla pilarilaatalla, ns. kuormansiirtolaatalla. Parkkitalon ja puukerrostalon kantavat linjat ovat vain osittain samassa linjassa, mikä tarkoittaa sitä, että puukerrostalon kuormat on siirrettävä vaakasuunnassa parkkitalon kantaville pilareille, mikä aiheuttaa enemmän rasitusta laatalle. Rakennuksen kokonaisstabiliteettiin ei oteta kantaa opinnäytetyössä. Tuulikuormien aiheuttamat rasitukset laatalle on huomioitu hyötykuormien 20 % lisäyksellä.
Kuormansiirtolaatta mitoitetaan Eurokoodin ja Suomen kansallisen liitteen mukaan. Laatta mitoitetaan FEM-ohjelmalla. Mitoituksessa huomioidaan momentti, taipuma ja lävistyskestävyys. Laatan paksuutena käytetään mitoituksessa rakenneratkaisujen löytämiseksi 400 mm, 500 mm, 600 mm ja 700 mm. Ratkaisut esitetään taulukkomuodossa. Lävistyskestävyys on esitetty tasapaksuna laattana, laattavahvistuksilla sekä leikkausraudoitettuna laattana.
Tulokset osittavat, että momenttikapasiteetin perusteella kuormansiirtolaatta on mahdollista toteuttaa kaikilla tutkituilla laatanpaksuuksilla. Pitkäaikainen taipuma jää alle raja-arvon jopa 400 mm laatalla, joten taipuma ei muodostu ongelmaksi. Mitoituksen kannalta kriittisin kohta on lävistyskestävyys.