Logistiikkakeskuksen operatiivinen johtaminen
Vertamo, Hannes (2023)
Vertamo, Hannes
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia logistiikkakeskuksen operatiivista johtamista. Nykyaikana asiakkaan tilauksesta tuotteen toimitukseen välinen aika tiivistyy ja logistiikan on pystyttävä vastaamaan haasteeseen kustannustehokkaasti. Tavoitteena oli määrittää toimeksiantajalle optimaalinen johtamismalli logistiikkakeskuksen johtamiseen, jolla saavutetaan yrityksen kilpailustrategiaan asetetut tavoitteet mahdollisimman kustannustehokkaasti. Toisena tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajalle tiekartta määritetyn johtamismallin jalkauttamista varten.
Opinnäytetyössä suoritettiin toimeksiantajan työntekijöiden sekä kolmen kokonaan ulkopuolisen yrityksen työntekijöiden puolistrukturoituja haastatteluja. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan nykytilannetta ja suorittaa samalla benchmark -vertailua ulkopuolisten yritysten työntekijöiden vastauksiin, hakien toimeksiantajalle alan parhaita käytänteitä eri vaiheisiin. Vastausten perusteella muodostettiin kuvaajat eri toimijoista, joilla pyrittiin tuomaan esiin kunkin toimijan sen hetkistä tilaa ja valmiutta tehokkaaseen operatiiviseen johtamiseen peilaten teoriaan. Avoimia vastauksia käsiteltiin myös laadullisin menetelmin käyttäen tiivistämistä, jolla pyrittiin tunnistamaan vastauksissa esiin nousseita ilmiöitä tai poikkeavuuksia. Toimeksiantajan tuloksissa tunnistettiin selkeitä kehityskohteita useilla johtamisen osa-alueilla. Selkeitä kehityskohteita olivat organisaation vastuiden määrittely sekä johdon logistiikkakeskukselle asettamien tavoitteiden heikko jalkautuminen aina työntekijätasolle saakka. Ulkopuolisten yritysten osalta tunnistettiin jotain kehityskohteita ja selkeästi hyvin toimivia ratkaisuja, joita työssä pidettiin jopa alan parhaina käytänteinä kyseiseen asiaan.
Johtopäätöksissä toimeksiantajalle luotiin havaittuihin epäkohtiin kehitysehdotuksia niin teorian kuin benchmark -vertailun avulla. Toimeksiantajan organisaatiota tulisi selkeyttää niin roolien kuin vastuiden osalta, ulkopuolisten palveluntuottajan rooli tulisi määrittää sekä varmistaa heidän yhteneväiset päämäärät toimeksiantajan kanssa sekä jalkauttaa johdon logistiikkakeskukselle asetetut tavoitteet työntekijätasolle saakka tukemaan päivittäistä tekemistä. Alan parhaista käytänteistä nousi esiin useamman ulkoisen palveluntuottajan johtaminen osana liiketoimintaa sekä johdon asettamien tavoitteiden saavuttamisen suunnittelun jalkautus aina alimmalle esihenkilöportaalle saakka. Toimeksiantajalle luotiin tiekartta kuinka jalkauttaa johtopäätökset käyttöön saakka.
Opinnäytetyössä suoritettiin toimeksiantajan työntekijöiden sekä kolmen kokonaan ulkopuolisen yrityksen työntekijöiden puolistrukturoituja haastatteluja. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan nykytilannetta ja suorittaa samalla benchmark -vertailua ulkopuolisten yritysten työntekijöiden vastauksiin, hakien toimeksiantajalle alan parhaita käytänteitä eri vaiheisiin. Vastausten perusteella muodostettiin kuvaajat eri toimijoista, joilla pyrittiin tuomaan esiin kunkin toimijan sen hetkistä tilaa ja valmiutta tehokkaaseen operatiiviseen johtamiseen peilaten teoriaan. Avoimia vastauksia käsiteltiin myös laadullisin menetelmin käyttäen tiivistämistä, jolla pyrittiin tunnistamaan vastauksissa esiin nousseita ilmiöitä tai poikkeavuuksia. Toimeksiantajan tuloksissa tunnistettiin selkeitä kehityskohteita useilla johtamisen osa-alueilla. Selkeitä kehityskohteita olivat organisaation vastuiden määrittely sekä johdon logistiikkakeskukselle asettamien tavoitteiden heikko jalkautuminen aina työntekijätasolle saakka. Ulkopuolisten yritysten osalta tunnistettiin jotain kehityskohteita ja selkeästi hyvin toimivia ratkaisuja, joita työssä pidettiin jopa alan parhaina käytänteinä kyseiseen asiaan.
Johtopäätöksissä toimeksiantajalle luotiin havaittuihin epäkohtiin kehitysehdotuksia niin teorian kuin benchmark -vertailun avulla. Toimeksiantajan organisaatiota tulisi selkeyttää niin roolien kuin vastuiden osalta, ulkopuolisten palveluntuottajan rooli tulisi määrittää sekä varmistaa heidän yhteneväiset päämäärät toimeksiantajan kanssa sekä jalkauttaa johdon logistiikkakeskukselle asetetut tavoitteet työntekijätasolle saakka tukemaan päivittäistä tekemistä. Alan parhaista käytänteistä nousi esiin useamman ulkoisen palveluntuottajan johtaminen osana liiketoimintaa sekä johdon asettamien tavoitteiden saavuttamisen suunnittelun jalkautus aina alimmalle esihenkilöportaalle saakka. Toimeksiantajalle luotiin tiekartta kuinka jalkauttaa johtopäätökset käyttöön saakka.