Johtamisviestinnän kehittäminen tuotekehitysverkostoissa
Jensrud Salonen, Ellen-Sofie (2023)
Jensrud Salonen, Ellen-Sofie
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622181
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli määrittää tutkimuksen kohteena olevan organisaation yhden liiketoimintayksikön tuotekehitysverkostojen nykytila eli osapuolet ja sidosryhmät sekä niiden vastuut ja roolit. Lisäksi tavoitteena oli selvittää kyseisten tuotekehitysverkostojen haasteet, selvittää mikä johtamisviestinnästä tekee hyvää verkostoissa teoriatiedon ja aiempien tutkimusten mukaan, ja muodostaa kehitysehdotus. Tavoitteet jaettiin neljäksi tutkimuskysymykseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun ja havainnoinnin keinoin. Aineistoa tuli yhteensä noin neljäkymmentäseitsemän tuntia, ja haastatteluista nousi yhteensä 1 451 kpl luokiteltuja kommentteja, joista 1 207 kpl olivat yksilöllisiä. Kommentit luokiteltiin kahteenkymmeneenseitsemään aihepiiriin.
Roolit ja vastuut, tuotekehitysprosessi sekä viestintä nousivat erityisen voimakkaasti esille tutkimustuloksissa. Tutkimuksen kohteena olevien tuotekehitysverkostojen haasteina korostuivat epäselvät vastuut ja roolit, jäykkä tuotekehitysprosessi sekä puutteellinen tiedonhallinta. Lisäksi tiukka aikataulu, riittämätön resursointi ja onnistumisen mittaaminen nousivat esille.
Johtamisviestinnän onnistumisen edellytykset verkostoissa muodostettiin. Seikoissa korostuvat muiden muassa luottamus, uteliaisuus, dokumentointi ja suunnitelmallisuus.
Teoriatiedon, aiempien tutkimusten sekä tutkimusaineiston valossa muodostettiin tehtävälista tuotekehitysverkostojen johtamisviestinnässä onnistumiseen. Tärkeää on muiden muassa olla rehellinen ja johdonmukainen sekä viestiä avoimesti ja relevantisti.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun ja havainnoinnin keinoin. Aineistoa tuli yhteensä noin neljäkymmentäseitsemän tuntia, ja haastatteluista nousi yhteensä 1 451 kpl luokiteltuja kommentteja, joista 1 207 kpl olivat yksilöllisiä. Kommentit luokiteltiin kahteenkymmeneenseitsemään aihepiiriin.
Roolit ja vastuut, tuotekehitysprosessi sekä viestintä nousivat erityisen voimakkaasti esille tutkimustuloksissa. Tutkimuksen kohteena olevien tuotekehitysverkostojen haasteina korostuivat epäselvät vastuut ja roolit, jäykkä tuotekehitysprosessi sekä puutteellinen tiedonhallinta. Lisäksi tiukka aikataulu, riittämätön resursointi ja onnistumisen mittaaminen nousivat esille.
Johtamisviestinnän onnistumisen edellytykset verkostoissa muodostettiin. Seikoissa korostuvat muiden muassa luottamus, uteliaisuus, dokumentointi ja suunnitelmallisuus.
Teoriatiedon, aiempien tutkimusten sekä tutkimusaineiston valossa muodostettiin tehtävälista tuotekehitysverkostojen johtamisviestinnässä onnistumiseen. Tärkeää on muiden muassa olla rehellinen ja johdonmukainen sekä viestiä avoimesti ja relevantisti.