Astioiden elinkaaren pidentäminen : ammattikeittiöiden ajatuksia Ainia- astioiden ennallistamispalvelusta
Johansson, Ella (2023)
Johansson, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621866
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten ammattikeittiöt suhtautuvat Ainia- astioiden ennallistamispalveluun, millaiset ratkaisut palvelisivat parhaiten erilaisia toimijoita ja kuinka paljon ja millaisia astioita ennallistamista varten kannattaisi säästää. Tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle, E.Ahlströmille, päätöksenteossa ja palvelun kehittämisessä hyödynnettävää tietoa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kiertotaloutta, motivaation merkitystä ympäristövastuullisissa valinnoissa, asiakkaan luottamuksen ansaitsemista ja asiakkaan sitouttamista sekä astioiden elinkaaren pidentämistä ja Ainia-palvelua. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, johon yhdistettiin piirteitä markkina-analyysistä. Ammattikeittiöiden suhtautumista Ainia-palveluun selvitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluaineiston analyysissä käsitellään ammattikeittiöiden näkemyksiä palvelusta sekä sen haasteiksi ja parhaiksi hyödyiksi koettuja ominaisuuksia.
Haasteiksi koetuista ominaisuuksista pinnalle nousivat erityisesti logistiset haasteet ja kustannukset. Parhaiksi ominaisuuksiksi koettiin palvelun soveltuminen organisaatioiden ideologiaan ja arvomaailmaan, palvelun avulla saatava ympäristöhyöty ja selkeä toimintatapa käytöstä poistetuille astioille. Yleisesti haastateltavien keskuudessa Ainia-palvelussa nähtiin paljon potentiaalia. Erilaisten toimijoiden tarpeissa oli eroja erityisesti logistiikan ja palvelun aikataulutuksen suhteen. Astioiden ennallistamispotentiaalia määritettäessä todettiin, että keräyksestä kannattaisi ennallistaa mahdollisimman suuri osa ennallistamisprosessiin sopivista astioista, jotta astioiden arvo säilyisi ja astiat pysyisivät kierrossa mahdollisimman pitkään.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kiertotaloutta, motivaation merkitystä ympäristövastuullisissa valinnoissa, asiakkaan luottamuksen ansaitsemista ja asiakkaan sitouttamista sekä astioiden elinkaaren pidentämistä ja Ainia-palvelua. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, johon yhdistettiin piirteitä markkina-analyysistä. Ammattikeittiöiden suhtautumista Ainia-palveluun selvitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluaineiston analyysissä käsitellään ammattikeittiöiden näkemyksiä palvelusta sekä sen haasteiksi ja parhaiksi hyödyiksi koettuja ominaisuuksia.
Haasteiksi koetuista ominaisuuksista pinnalle nousivat erityisesti logistiset haasteet ja kustannukset. Parhaiksi ominaisuuksiksi koettiin palvelun soveltuminen organisaatioiden ideologiaan ja arvomaailmaan, palvelun avulla saatava ympäristöhyöty ja selkeä toimintatapa käytöstä poistetuille astioille. Yleisesti haastateltavien keskuudessa Ainia-palvelussa nähtiin paljon potentiaalia. Erilaisten toimijoiden tarpeissa oli eroja erityisesti logistiikan ja palvelun aikataulutuksen suhteen. Astioiden ennallistamispotentiaalia määritettäessä todettiin, että keräyksestä kannattaisi ennallistaa mahdollisimman suuri osa ennallistamisprosessiin sopivista astioista, jotta astioiden arvo säilyisi ja astiat pysyisivät kierrossa mahdollisimman pitkään.