Laurean sosionomiopiskelijoiden kokemuksia opiskelijayhteistyöstä SOS-Lapsikylä ry:n Apuu-chatissa
Leimu, Sanni (2023)
Leimu, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622129
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Laurean sosionomiopiskelijoiden kokemuksia opiskelijayhteistyöstä SOS-Lapsikylä ry:n kanssa, tarkastellen onnistumisia ja sitä, mitä olisi voitu tehdä toisin. Tavoitteena oli myös saada selville, mitä opiskelijat olivat saaneet opiskelijayhteistyöstä omaan asiantuntijuuteensa. Opiskelijayhteistyössä sosionomiopiskelijat keskustelivat lasten ja nuorten kanssa Apuu-chatissa toimien luotettavina aikuisina heille. Oli perusteltua saada opiskelijoiden ääni kuuluviin, koska aiheesta ei ollut saatavilla riittävästi tutkimustietoa.
Tietoperustassa kuvataan opiskelijayhteistyön lisäksi sosionomitutkintoa, tarkastellaan asiantuntijuuden ja ammatillisen kasvun käsitteitä sekä verkkoauttamisen periaatteita. Sen jälkeen kuvataan opinnäytetyön menetelmällisiä valintoja aineiston keruumenetelmistä aineiston analyysimenetelmiin.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Google Forms -kyselyn avulla. Kyselyyn vastanneita opiskelijoita pyydettiin arvioimaan opiskelijayhteistyötä monesta eri näkökulmasta. Kysely sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä liittyen kokemuksiin siitä, miten opiskelijayhteistyö oli onnistunut ja siihen, mitä olisi voitu tehdä toisin. Lisäksi kysely sisälsi kysymyksiä opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyen.
Tulokset osoittivat, että opiskelijayhteistyö jakoi mielipiteitä. Opiskelijayhteistyössä onnistuttiin positiivisen ja hyväksyvän ilmapiirin luomisessa, koulutuksessa ja ohjauksessa chatin aikana. Opiskelijoiden mielestä asiat, joihin jatkossa tulisi kiinnittää enemmän huomiota, olivat koulutus, avainkysymysten ja -vastausten läpikäyminen ja vahvempi tuki chatin aikana ja sen jälkeen. Kokonaisuudessaan opiskelijat kokivat, että opiskelijayhteistyö oli kehittänyt heitä ammattilaisena ja he kertoivat oppineensa paljon esimerkiksi kohtaamisen, kuuntelemisen ja kärsivällisyyden tärkeydestä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että opiskelijoiden vastaukset olivat ristiriidassa toistensa kanssa. Osan mielestä tietyissä asioissa onnistuttiin, kun taas osan mielestä samoissa asioissa olisi kehitettävää. Opinnäytetyön tulokset ovat vain suuntaa antavia, eikä yleistyksiä voida tehdä. Jatkoa ajatellen opiskelijayhteistyön koulutus, tuki ja konkreettisten asioiden, esimerkiksi avainkysymysten läpikäyminen on tärkeää. Jatkokehittämiskohteena olisi hyvä tutkia aihetta laajemmalla joukolla esimerkiksi eri alojen opiskelijoiden välillä, jotta tuloksista saataisiin tehtyä yleistyksiä. Tämän opinnäytetyön yhtistyökumppanin SOS-Lapsikylä ry:n lisäksi tuloksia voivat hyödyntää kaikki toimijat, jotka haluavat kehittää opiskelijayhteistyötä opiskelijalähtöisempään suuntaan.
Asiasanat: opiskelijayhteistyö, verkkoauttaminen, chat, ammatillinen kasvu
Tietoperustassa kuvataan opiskelijayhteistyön lisäksi sosionomitutkintoa, tarkastellaan asiantuntijuuden ja ammatillisen kasvun käsitteitä sekä verkkoauttamisen periaatteita. Sen jälkeen kuvataan opinnäytetyön menetelmällisiä valintoja aineiston keruumenetelmistä aineiston analyysimenetelmiin.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Google Forms -kyselyn avulla. Kyselyyn vastanneita opiskelijoita pyydettiin arvioimaan opiskelijayhteistyötä monesta eri näkökulmasta. Kysely sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä liittyen kokemuksiin siitä, miten opiskelijayhteistyö oli onnistunut ja siihen, mitä olisi voitu tehdä toisin. Lisäksi kysely sisälsi kysymyksiä opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyen.
Tulokset osoittivat, että opiskelijayhteistyö jakoi mielipiteitä. Opiskelijayhteistyössä onnistuttiin positiivisen ja hyväksyvän ilmapiirin luomisessa, koulutuksessa ja ohjauksessa chatin aikana. Opiskelijoiden mielestä asiat, joihin jatkossa tulisi kiinnittää enemmän huomiota, olivat koulutus, avainkysymysten ja -vastausten läpikäyminen ja vahvempi tuki chatin aikana ja sen jälkeen. Kokonaisuudessaan opiskelijat kokivat, että opiskelijayhteistyö oli kehittänyt heitä ammattilaisena ja he kertoivat oppineensa paljon esimerkiksi kohtaamisen, kuuntelemisen ja kärsivällisyyden tärkeydestä.
Tulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että opiskelijoiden vastaukset olivat ristiriidassa toistensa kanssa. Osan mielestä tietyissä asioissa onnistuttiin, kun taas osan mielestä samoissa asioissa olisi kehitettävää. Opinnäytetyön tulokset ovat vain suuntaa antavia, eikä yleistyksiä voida tehdä. Jatkoa ajatellen opiskelijayhteistyön koulutus, tuki ja konkreettisten asioiden, esimerkiksi avainkysymysten läpikäyminen on tärkeää. Jatkokehittämiskohteena olisi hyvä tutkia aihetta laajemmalla joukolla esimerkiksi eri alojen opiskelijoiden välillä, jotta tuloksista saataisiin tehtyä yleistyksiä. Tämän opinnäytetyön yhtistyökumppanin SOS-Lapsikylä ry:n lisäksi tuloksia voivat hyödyntää kaikki toimijat, jotka haluavat kehittää opiskelijayhteistyötä opiskelijalähtöisempään suuntaan.
Asiasanat: opiskelijayhteistyö, verkkoauttaminen, chat, ammatillinen kasvu