9-12-vuotiaan jalkapallojuniorin turvallinen omatoiminen harjoittelu - Opas juniorijoukkueen pelaajille sekä heidän huoltajillensa
Ikonen, Aino; Rettiev, Ida (2023)
Ikonen, Aino
Rettiev, Ida
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622150
Tiivistelmä
Jalkapallo on hyvin suosittu urheilulaji ja se onkin yksi Suomen eniten harrastetuimmista urheilulajeista. Lajin suosion puolesta puhuu tällä hetkellä rekisteröityjen pelaajien määrä, joita Suomessa on yli 135 000. Jalkapallo on monipuolinen laji, jossa korostuu hyvä kehonhallinnan taito. Kehonhallinta on merkittävässä osassa jalkapallossa tapahtuvissa suunnan- ja nopeudenmuutoksissa, alastuloissa sekä jarrutuksissa. Hyvällä kehonhallinnalla sekä alkulämmittelyllä voidaan ennaltaehkäistä jalkapallossa yleisimmin tapahtuvia liikuntavammoja.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, johon tarve nousi Keski-Suomalaiselta jalkapallojoukkueelta. Tarkoituksena oli teoriapohjan avulla antaa tietoa turvallisesta omatoimisesta harjoittelusta lasten jalkapallossa. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsaukseen peilaten opas pelaajille sekä heidän huoltajillensa esimerkkien keinoin, jonka avulla pelaaja voi turvallisesti tehdä harjoitteita omatoimisesti. Aineistoa kerättiin PubMed, CINAHL ja ProQuest -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kuusi tutkimusta, jotka arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien kautta sekä käyttämällä Joanna Briggs Instituutin arviointikriteereitä.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella motorinen oppiminen on lapsilla yksi kasvava tutkimuksen alue, koska sillä on merkittävä yhteys lukuisiin lapsen kehitykseen ja terveyteen liittyvissä tuloksissa. Tulosten mukaan 9–12-vuotiaat ovat kehityksessään herkkyyskaudella erilaisten fyysisten taitojen oppimisessa. Urheiluun pohjautuvissa tuloksissa lapsen kehonhallintataitoja pidetään merkittävänä osana yleisimpien liikuntavammojen ennaltaehkäisyssä, joita useasti ovatkin alaraaja- sekä rasitusvammat.
Johtopäätöksien mukaan 9–12-vuotiaan motorista oppimista voidaan tukea harjoittelulla, joka sisältää monipuolisesti nopeus- ja voima- sekä tasapaino- ja ketteryys- sekä koordinaatioharjoittelua. Liikunta, jossa esimerkkinä toimii aikuisen toiminta luo perustan lapsen terveelle kasvulle, kehitykselle sekä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Lasten ja nuorten liikunnan laatuun, kestoon, määrään ja kuormitukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Välttämällä liian yksipuolista harjoittelua sekä hyvillä ja hallituilla suoritustekniikoilla voidaan ennaltaehkäistä liikuntavammoja. Soccer is a very popular sport, and it is one of the most practiced sports in Finland. The number of currently registered players speaks for the sport ́s popularity, which in Finland is more than 135 000. Soccer is a versatile sport that emphasizes good body control skills. Body control plays a significant role in changes of direction and speed, landings and braking in soccer. With good body control and an initial warm-up sports injuries that occur most commonly in soccer can be prevented. The most common sports injuries are those affecting the lower limbs.
The thesis was implemented as a research and development work, which was needed by the Central Finnish soccer team. The purpose was to use the theory base to give information about safe self-training in children ́s soccer. The aim was to produce a literature review, mirroring a guide to players and their guardian’s trough examples that allow the player to safely do the exercises on their own. The material was collected from PubMed, CINAHL and ProQuest databases. Six studies were selected for the literary refuse, which were evaluated trough strengths and weaknesses and by using the Joanna Briggs Institute ́s evaluation criteria.
Based on the results obtained from the literature review, motor learning is one growing area of research in children as it has a significant link to the number of children's development and health results. According to the results, those aged 9-12 are in their sensitivity period in learning different physical skills. In the results based on sports, the child's body control skills are considered a significant part in the prevention of the most common exercise injuries, which are often lower limb and strain injuries.
According to the conclusions, the motor development of a 9–12-year-old can be supported by training that includes versatile speed and power as well as balance and agility and coordination training. Exercise, where the adult ́s actions act as an example, creates a foundation for the child ́s healthy growth, development, and overall well-being. Special attention should be paid to the quality, duration, quantity, and load of exercise for children and young people. Sports injuries can be prevented by avoiding too one-sided training and using good and controlled performance techniques.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, johon tarve nousi Keski-Suomalaiselta jalkapallojoukkueelta. Tarkoituksena oli teoriapohjan avulla antaa tietoa turvallisesta omatoimisesta harjoittelusta lasten jalkapallossa. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsaukseen peilaten opas pelaajille sekä heidän huoltajillensa esimerkkien keinoin, jonka avulla pelaaja voi turvallisesti tehdä harjoitteita omatoimisesti. Aineistoa kerättiin PubMed, CINAHL ja ProQuest -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui kuusi tutkimusta, jotka arvioitiin vahvuuksien ja heikkouksien kautta sekä käyttämällä Joanna Briggs Instituutin arviointikriteereitä.
Kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten perusteella motorinen oppiminen on lapsilla yksi kasvava tutkimuksen alue, koska sillä on merkittävä yhteys lukuisiin lapsen kehitykseen ja terveyteen liittyvissä tuloksissa. Tulosten mukaan 9–12-vuotiaat ovat kehityksessään herkkyyskaudella erilaisten fyysisten taitojen oppimisessa. Urheiluun pohjautuvissa tuloksissa lapsen kehonhallintataitoja pidetään merkittävänä osana yleisimpien liikuntavammojen ennaltaehkäisyssä, joita useasti ovatkin alaraaja- sekä rasitusvammat.
Johtopäätöksien mukaan 9–12-vuotiaan motorista oppimista voidaan tukea harjoittelulla, joka sisältää monipuolisesti nopeus- ja voima- sekä tasapaino- ja ketteryys- sekä koordinaatioharjoittelua. Liikunta, jossa esimerkkinä toimii aikuisen toiminta luo perustan lapsen terveelle kasvulle, kehitykselle sekä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Lasten ja nuorten liikunnan laatuun, kestoon, määrään ja kuormitukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Välttämällä liian yksipuolista harjoittelua sekä hyvillä ja hallituilla suoritustekniikoilla voidaan ennaltaehkäistä liikuntavammoja.
The thesis was implemented as a research and development work, which was needed by the Central Finnish soccer team. The purpose was to use the theory base to give information about safe self-training in children ́s soccer. The aim was to produce a literature review, mirroring a guide to players and their guardian’s trough examples that allow the player to safely do the exercises on their own. The material was collected from PubMed, CINAHL and ProQuest databases. Six studies were selected for the literary refuse, which were evaluated trough strengths and weaknesses and by using the Joanna Briggs Institute ́s evaluation criteria.
Based on the results obtained from the literature review, motor learning is one growing area of research in children as it has a significant link to the number of children's development and health results. According to the results, those aged 9-12 are in their sensitivity period in learning different physical skills. In the results based on sports, the child's body control skills are considered a significant part in the prevention of the most common exercise injuries, which are often lower limb and strain injuries.
According to the conclusions, the motor development of a 9–12-year-old can be supported by training that includes versatile speed and power as well as balance and agility and coordination training. Exercise, where the adult ́s actions act as an example, creates a foundation for the child ́s healthy growth, development, and overall well-being. Special attention should be paid to the quality, duration, quantity, and load of exercise for children and young people. Sports injuries can be prevented by avoiding too one-sided training and using good and controlled performance techniques.