Henkilöstökokemuksesta työntekijäymmärrykseen
Olli, Marja (2023)
Olli, Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521538
Tiivistelmä
Kesällä 2021 Suomen hallitus teki historiallisen päätöksen sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtämisestä hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta. Hyvinvointialueita edeltävässä tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa asetettiin erilaisia palvelurakenteen uudistamisen tavoitteita. Yksi niistä oli kuntalaisten yhdenvertainen mahdollisuus saada apua palveluista yhdellä yhteydenotolla. Tavoite oli tärkeä kahdesta syystä: palveluiden saavutettavuuden takaaminen asiakaslähtöiseksi ja kustannusten siirtäminen korjaavista palveluista varhaiseen vaiheeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Lempäälän lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakasohjauksen muutoksen kehittämishanketta. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää muutoksessa mukana olleiden työntekijöiden henkilöstökokemusta kehittämistyöhön liittyen. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite oli tunnistaa niitä asioita, jotka estävät ja tukevat henkilöstöä muutosprosessissa, löytää sosiaali- ja terveyspalveluiden erittäin merkittävän muutoksen johtamisen tueksi uusia näkökulmia henkilöstökokemuksesta sekä syventää työntekijäymmärrystä.
Opinnäytetyön perusteella voidaan havaita, että muutostilanteessa sekä esteet että tuki henkilöstölle muodostuvat samankaltaisista asioista. Nämä neljä näkökulmaa ovat työntekijä, esihenkilö, organisaatio ja verkosto. Henkilöstökokemuksen mittaamisen kautta voidaan saavuttaa todellinen työntekijäymmärrys, jonka avulla organisaation on mahdollista vahvistaa henkilöstön pito- ja vetovoimatekijöitä.
Tutkimus antaa hyvää tietoa asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen yhteydestä sekä henkilöstölle merkityksellisistä, johtamisessa huomioitavista asioista muutostyössä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Lempäälän lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiakasohjauksen muutoksen kehittämishanketta. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää muutoksessa mukana olleiden työntekijöiden henkilöstökokemusta kehittämistyöhön liittyen. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoite oli tunnistaa niitä asioita, jotka estävät ja tukevat henkilöstöä muutosprosessissa, löytää sosiaali- ja terveyspalveluiden erittäin merkittävän muutoksen johtamisen tueksi uusia näkökulmia henkilöstökokemuksesta sekä syventää työntekijäymmärrystä.
Opinnäytetyön perusteella voidaan havaita, että muutostilanteessa sekä esteet että tuki henkilöstölle muodostuvat samankaltaisista asioista. Nämä neljä näkökulmaa ovat työntekijä, esihenkilö, organisaatio ja verkosto. Henkilöstökokemuksen mittaamisen kautta voidaan saavuttaa todellinen työntekijäymmärrys, jonka avulla organisaation on mahdollista vahvistaa henkilöstön pito- ja vetovoimatekijöitä.
Tutkimus antaa hyvää tietoa asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen yhteydestä sekä henkilöstölle merkityksellisistä, johtamisessa huomioitavista asioista muutostyössä