Yrityksen X tarjoamien työterveyspalveluiden markkinointisuunnitelma
Miettula, Marianna (2023)
Miettula, Marianna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521283
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka tuotoksena laadittiin Yritykselle X työterveyspalveluiden markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli tehostaa työterveyspalvelujen markkinointia, lisätä yrityksen tunnettavuutta, kasvattaa asiakasmääriä ja myyntiä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisen aineiston sisällönanalyysin ja työterveyspalveluiden markkinoinnin parissa toimineiden asiantuntijoiden puolistrukturoitujen haastattelujen tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työterveyden asiakasyritysten kanssa yhteistyössä tärkeää on aito kumppanuus, selkeä hinnoittelu ja tuoda markkinoinnissa esille palvelun hyödyt asiakkaan näkökulmasta. Digitaalisten markkinointikeinojen käyttäminen on kustannustehokasta, kohdennettavaa, mitattavaa ja asiakkaat tavoitetaan ajasta riippumatta. Brändin kehittäminen on tärkeää liiketoiminnan uuden osa-alueen suunnittelussa. Hyvä markkinointisuunnitelma muodostuu selkeästi määritetyistä tavoitteista, toimenpiteistä, aikataulusta, budjetista ja seurannan mittareista. Yritykselle X laadittua markkinointisuunnitelmaa voidaan jatkossa hyödyntää yrityksen työkaluna markkinoinnin kehittämisessä. The purpose of this functional thesis was to create a marketing plan of occupational health services for Company X. The aim of the marketing plan was to enhance the marketing of occupational health services, increase the company's awareness and increase number of customers and sales.
Qualitative research methods were used in the thesis. The marketing plan was created based on the content analysis of written material and the results of semi-structured interviews with experts who have worked in marketing of occupational health services.
Based on the results of the thesis, in cooperation with occupational health client companies, it is important to have a genuine partnership, clear pricing and to highlight the benefits of the service from the customer's point of view. Digital marketing is cost-effective, targetable, measurable, and customers can be reached regardless of time. Brand development is important when planning a new area of business. A good marketing plan consists of clearly defined goals, measures, schedule, budget, and monitoring metrics. The marketing plan created for Company X can be used in the future as a tool for development of marketing.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisen aineiston sisällönanalyysin ja työterveyspalveluiden markkinoinnin parissa toimineiden asiantuntijoiden puolistrukturoitujen haastattelujen tulosten pohjalta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työterveyden asiakasyritysten kanssa yhteistyössä tärkeää on aito kumppanuus, selkeä hinnoittelu ja tuoda markkinoinnissa esille palvelun hyödyt asiakkaan näkökulmasta. Digitaalisten markkinointikeinojen käyttäminen on kustannustehokasta, kohdennettavaa, mitattavaa ja asiakkaat tavoitetaan ajasta riippumatta. Brändin kehittäminen on tärkeää liiketoiminnan uuden osa-alueen suunnittelussa. Hyvä markkinointisuunnitelma muodostuu selkeästi määritetyistä tavoitteista, toimenpiteistä, aikataulusta, budjetista ja seurannan mittareista. Yritykselle X laadittua markkinointisuunnitelmaa voidaan jatkossa hyödyntää yrityksen työkaluna markkinoinnin kehittämisessä.
Qualitative research methods were used in the thesis. The marketing plan was created based on the content analysis of written material and the results of semi-structured interviews with experts who have worked in marketing of occupational health services.
Based on the results of the thesis, in cooperation with occupational health client companies, it is important to have a genuine partnership, clear pricing and to highlight the benefits of the service from the customer's point of view. Digital marketing is cost-effective, targetable, measurable, and customers can be reached regardless of time. Brand development is important when planning a new area of business. A good marketing plan consists of clearly defined goals, measures, schedule, budget, and monitoring metrics. The marketing plan created for Company X can be used in the future as a tool for development of marketing.