Tunne- ja itsesäätelytaitoja tukemassa: tehtäviä Pelaa fiksusti -hankkeeseen osallistuville neurokirjon lapsille
Ollikainen, Heidi (2023)
Ollikainen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060621909
Tiivistelmä
Tunnetaidot vaikuttavat omien tunteiden ilmaisuun, kykyyn tunnistaa tunteita ja säädellä niitä. Itsesäätelytaidot tarkoittavat ihmisen kykyä säädellä omia emootioita, käyttäytymistä ja kognitiivista toimintaa. Neurokirjon lapsella tunne- ja itsesäätelytaidoissa voi esiintyä vaikeuksia, jotka vaikuttavat lapsen jokapäiväiseen arkeen.
Neurokirjon lapsille suunnatussa kehittämistyössä koostettiin tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita toimeksiantajan, Pelaa fiksusti -hankkeen toiveesta. Narratiiviseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin neljä satunnaistettua kontrolloitua tutkimusta eli RCT-tutkimusta. Tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysin tuloksien perusteella koostettiin kehittämistyöhön neurokirjon lapsille soveltuvia tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita. Kehittämistyö sisälsi myös tunne- ja itsesäätelytaitojen määrittelyn, jotta aikuisen on mahdollista ymmärtää tehtäviä ja auttaa lasta materiaalin läpikäynnissä. Toimeksiantaja toivoi tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita, joita pystyttiin sisällyttämään hankkeeseen.
Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa aineisto rajattiin ohjaavan tutkimuskysymyksen sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissa aineiston tärkeimmät asiat poimittiin tekstistä ja kirjoitettiin yksinkertaisempaan muotoon sekä luokiteltiin alaluokittain. Alaluokista muodostui viisi yläluokkaa, joista muodostui kaksi pääluokkaa ja pääluokista kaikille yhteinen luokka.
Analyysin tulokset osoittivat, että fyysinen aktiivisuus ja mielen hallinnan keinot, kuten erilaiset rentoutumisharjoitukset kehittävät lapsen tunne- ja itsesäätelytaitoja. Yksilön oppimista edistävät motivaatio ja toimintaan sitoutuminen. Toiminnot tulevat olla yksilölle mieluisia ja merkityksellisiä. Mielenkiintoa pystytään tukemaan ulkoisesti muun muassa kannustamalla ja palkitsemalla. Huoltaja voi olla mukana interventiossa tukemassa lapsen oppimista ja taitojen siirtämisessä jokapäiväiseen arkeen. Lisäksi ympäristön tulee olla oppimisen edistämiseksi selkeä, johdonmukainen ja soveltuva yksilöllisten tekijöiden mukaisesti. Toimintaa tulee mukauttaa ja porrastaa lapsen taitotasolle soveltuvaksi. Tuloksia hyödynnettiin kehittämistyössä, johon koostettiin neljä eri harjoitusta.
Kehittämistyö tulee toimeksiantajan käyttöön syksystä 2023 alkaen. Neurokirjon lapselle tunne- ja itsesäätelytaidot voivat aiheuttaa haasteita, joten taitoja on hyvä harjoitella sekä lapsen oman hyvinvoinnin edistämisen vuoksi että muiden lapsen lähipiirin ihmisten näkökulmasta. Emotional skills affect person’s emotions and the ability to recognize and regulate emotions. Self-regulation skills refer to a person’s ability to regulate their own emotions, behavior, and cognitive functioning. Children with developmental neuropsychiatric disorders may have difficulties in emotion and self-regulation skills that affect their everyday life.
Development work contains emotion and self-regulation exercises for children with developmental neuropsychiatric disorders. Exercises are commissioned by Pelaa fiksusti -project. The thesis was based on narrative literature review. Four RCT research were analyzed by data-based content analysis. The analysis results were the base for emotion and self-regulation exercises that are suitable for the children with developmental neuropsychiatric disorders. Development work contains definitions of emotion and self-regulation. Definitions are for the adult to understand the exercises and then help the child doing those exercises.
In the narrative literature review, the data were limited to four RCT research using a guiding research question and inclusion and exclusion criteria. In the data-based content analysis, the most important knowledge was extracted from the text and written into five super-categories, which formed two main categories and a common category was formed for all the main categories.
The results based on the analysis addressed that physical activity and mind management such as relaxation exercises, improve child’s emotion and self-regulation skills. Learning is enhanced by individuals’ own motivation and commitment to the activity. Activities should be enjoyable and meaningful. Interest can be supported by external stimulation and rewards. The parent can be involved in the intervention to support the child’s learning and the transfer of skills into everyday life. The environment should be clear, consistent, and individualized to promote learning. Activities should be adapted and modified to suit the child’s level of skills. The analysis results were used to develop a set of four different exercises for the development work.
The development work is made available to the Pelaa fiksusti -project from autumn 2023 onwards. Emotion and self-regulation skills may cause difficulties for the children with developmental neuropsychiatric disorders. These are good skills to practice for the child’s own well-being and from the point of view of other people around the child.
Neurokirjon lapsille suunnatussa kehittämistyössä koostettiin tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita toimeksiantajan, Pelaa fiksusti -hankkeen toiveesta. Narratiiviseen kirjallisuuskatsaukseen valittiin neljä satunnaistettua kontrolloitua tutkimusta eli RCT-tutkimusta. Tutkimukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysin tuloksien perusteella koostettiin kehittämistyöhön neurokirjon lapsille soveltuvia tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita. Kehittämistyö sisälsi myös tunne- ja itsesäätelytaitojen määrittelyn, jotta aikuisen on mahdollista ymmärtää tehtäviä ja auttaa lasta materiaalin läpikäynnissä. Toimeksiantaja toivoi tunne- ja itsesäätelytaitojen harjoitteita, joita pystyttiin sisällyttämään hankkeeseen.
Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa aineisto rajattiin ohjaavan tutkimuskysymyksen sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerein. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissa aineiston tärkeimmät asiat poimittiin tekstistä ja kirjoitettiin yksinkertaisempaan muotoon sekä luokiteltiin alaluokittain. Alaluokista muodostui viisi yläluokkaa, joista muodostui kaksi pääluokkaa ja pääluokista kaikille yhteinen luokka.
Analyysin tulokset osoittivat, että fyysinen aktiivisuus ja mielen hallinnan keinot, kuten erilaiset rentoutumisharjoitukset kehittävät lapsen tunne- ja itsesäätelytaitoja. Yksilön oppimista edistävät motivaatio ja toimintaan sitoutuminen. Toiminnot tulevat olla yksilölle mieluisia ja merkityksellisiä. Mielenkiintoa pystytään tukemaan ulkoisesti muun muassa kannustamalla ja palkitsemalla. Huoltaja voi olla mukana interventiossa tukemassa lapsen oppimista ja taitojen siirtämisessä jokapäiväiseen arkeen. Lisäksi ympäristön tulee olla oppimisen edistämiseksi selkeä, johdonmukainen ja soveltuva yksilöllisten tekijöiden mukaisesti. Toimintaa tulee mukauttaa ja porrastaa lapsen taitotasolle soveltuvaksi. Tuloksia hyödynnettiin kehittämistyössä, johon koostettiin neljä eri harjoitusta.
Kehittämistyö tulee toimeksiantajan käyttöön syksystä 2023 alkaen. Neurokirjon lapselle tunne- ja itsesäätelytaidot voivat aiheuttaa haasteita, joten taitoja on hyvä harjoitella sekä lapsen oman hyvinvoinnin edistämisen vuoksi että muiden lapsen lähipiirin ihmisten näkökulmasta.
Development work contains emotion and self-regulation exercises for children with developmental neuropsychiatric disorders. Exercises are commissioned by Pelaa fiksusti -project. The thesis was based on narrative literature review. Four RCT research were analyzed by data-based content analysis. The analysis results were the base for emotion and self-regulation exercises that are suitable for the children with developmental neuropsychiatric disorders. Development work contains definitions of emotion and self-regulation. Definitions are for the adult to understand the exercises and then help the child doing those exercises.
In the narrative literature review, the data were limited to four RCT research using a guiding research question and inclusion and exclusion criteria. In the data-based content analysis, the most important knowledge was extracted from the text and written into five super-categories, which formed two main categories and a common category was formed for all the main categories.
The results based on the analysis addressed that physical activity and mind management such as relaxation exercises, improve child’s emotion and self-regulation skills. Learning is enhanced by individuals’ own motivation and commitment to the activity. Activities should be enjoyable and meaningful. Interest can be supported by external stimulation and rewards. The parent can be involved in the intervention to support the child’s learning and the transfer of skills into everyday life. The environment should be clear, consistent, and individualized to promote learning. Activities should be adapted and modified to suit the child’s level of skills. The analysis results were used to develop a set of four different exercises for the development work.
The development work is made available to the Pelaa fiksusti -project from autumn 2023 onwards. Emotion and self-regulation skills may cause difficulties for the children with developmental neuropsychiatric disorders. These are good skills to practice for the child’s own well-being and from the point of view of other people around the child.