Liiketoimintasuunnitelma ja tulevaisuuden strategiset vaihtoehdot
Korkeakunnas, Jukka (2023)
Korkeakunnas, Jukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421087
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia toimeksiantajalle liiketoimintasuunnitelma sekä siihen liitännäiset rahoitus- ja markkinointisuunnitelma. Kilpailijakatsauksessa benchmarkataan johtavassa asemassa olevat kilpailijat ja heidän toimintatapansa.
Opinnäytetyössä käydään läpi yleisellä tasolla eri rahoitus- ja markkinointimuotojen löytäminen uudelle yritykselle kotimaan alueella. Työn ulkopuolelle rajataan erikoistapaukset markkinoinnin ja rahoitusvaihtoehtojen osa-alueilla. Työssä keskitytään uuden yrityksen käynnistämiseen tarvittavaan suunnitteluun ja rahoitusjärjestelyihin.
Hyvällä liiketoimintasuunnitelmalla on mahdollista saada rahoitusta, jos sellaiselle on tarvetta, sekä päästä nopeammin markkinoille. Isännöintialalla mahdollisuuksia riittää, kun isännöintiala on murroksessa.
Isännöintiala ja kiinteistöala ovat haastava kokonaisuus, kuten moni muukin ala, joka on pirstoutunut pieniin ja isoihin yrityksiin. Suomessa on totuttu, että kaikilla kiinteistöosakeyhtiöillä ja asunto-osakeyhtiöillä on käytössään kiinteistömanageri tai isännöitsijä, jotka puolestaan hoitavat kiinteistöjen juoksevia asioita ja vastaavat käyttäjien ongelmiin. Uudelle yritykselle haasteena voidaan pitää sopivan markkinaraon löytäminen.
Asiantuntijuuteen perustuva liiketoiminta tarvitsee aloittaakseen kaikista vähiten rahoitusta, jolloin pienemmällä panostuksella voi aloittaa päätoimisen yrittäjyyden. Tutkimuksen mukaan ennen yrityksen perustamista rahoitukselliseen suunnitteluun tulee käyttää aikaa ja se tulee tehdä huolella sekä mahdollisimman realistisesti. Suunnitelmassa oleellista on saada liikeidea avattua laskelmiksi, joita hyödyntämällä on mahdollista saada rahoittajia. Yritystä perustaessa on pohdittava kenelle tuotetta tai palvelua halutaan tarjota, ja miten asiakkaat löydetään. Markkinointi kannattaa järjestää nykyaikaista monikanavaista markkinointia hyödyntäen.
Yhteiskunnallisesti on tärkeää, että luomme uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Kuka tahansa voi Suomessa perustaa kannattavan palveluliikentoiminnan yrityksen ja rahoituksen saaminen ilman merkittävää omaa pääomaa on mahdollista.
Opinnäytetyössä käydään läpi yleisellä tasolla eri rahoitus- ja markkinointimuotojen löytäminen uudelle yritykselle kotimaan alueella. Työn ulkopuolelle rajataan erikoistapaukset markkinoinnin ja rahoitusvaihtoehtojen osa-alueilla. Työssä keskitytään uuden yrityksen käynnistämiseen tarvittavaan suunnitteluun ja rahoitusjärjestelyihin.
Hyvällä liiketoimintasuunnitelmalla on mahdollista saada rahoitusta, jos sellaiselle on tarvetta, sekä päästä nopeammin markkinoille. Isännöintialalla mahdollisuuksia riittää, kun isännöintiala on murroksessa.
Isännöintiala ja kiinteistöala ovat haastava kokonaisuus, kuten moni muukin ala, joka on pirstoutunut pieniin ja isoihin yrityksiin. Suomessa on totuttu, että kaikilla kiinteistöosakeyhtiöillä ja asunto-osakeyhtiöillä on käytössään kiinteistömanageri tai isännöitsijä, jotka puolestaan hoitavat kiinteistöjen juoksevia asioita ja vastaavat käyttäjien ongelmiin. Uudelle yritykselle haasteena voidaan pitää sopivan markkinaraon löytäminen.
Asiantuntijuuteen perustuva liiketoiminta tarvitsee aloittaakseen kaikista vähiten rahoitusta, jolloin pienemmällä panostuksella voi aloittaa päätoimisen yrittäjyyden. Tutkimuksen mukaan ennen yrityksen perustamista rahoitukselliseen suunnitteluun tulee käyttää aikaa ja se tulee tehdä huolella sekä mahdollisimman realistisesti. Suunnitelmassa oleellista on saada liikeidea avattua laskelmiksi, joita hyödyntämällä on mahdollista saada rahoittajia. Yritystä perustaessa on pohdittava kenelle tuotetta tai palvelua halutaan tarjota, ja miten asiakkaat löydetään. Markkinointi kannattaa järjestää nykyaikaista monikanavaista markkinointia hyödyntäen.
Yhteiskunnallisesti on tärkeää, että luomme uusia yrityksiä ja työpaikkoja. Kuka tahansa voi Suomessa perustaa kannattavan palveluliikentoiminnan yrityksen ja rahoituksen saaminen ilman merkittävää omaa pääomaa on mahdollista.