3–4-vuotiaiden lasten liikuntatuokioiden järjestäminen positiivisen pedagogiikan kautta
Kärkkäinen, Ronja; Osman, Jasmin (2023)
Kärkkäinen, Ronja
Osman, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521642
Tiivistelmä
Kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas päiväkoti Loimen henkilökunnalle. Oppaassa on konkreettisia liikuntatuokioita, joissa on keskiössä positiivinen pedagogiikka. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppaan avulla syventää työntekijöiden osaamista liikuntatuokioiden järjestämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös, että oppaan avulla etenkin uudet ja kokemattomat työntekijät saavat konkreettisia liikuntatuokiomalleja, joiden avulla toteuttaa lapsille liikuntatuokioita positiivisen pedagogiikan kautta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, liikunnasta varhaiskasvatuksessa, 3–4-vuotiaiden lasten fyysisestä kasvusta ja kehityksestä, 3–4-vuotiaiden lasten ohjauksesta sekä positiivisesta pedagogiikasta.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, jossa painottuivat laadulliset menetelmät. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluilla sekä kyselylomakkeen kautta. Menetelmien avulla selvisi työntekijöiden ajatukset kehittämistyötä eli konkreettista opasta varten. Teemahaastattelut analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui opas, joka sisältää positiivisen pedagogiikan tietopaketin, 3–4-vuotiaiden lasten ohjausta sekä neljä konkreettista liikuntatuokiota. Liikuntatuokiot on suunniteltu niin, että siinä on huomioitu ulkoliikunta sekä sisäliikunta. Oppaan laadinnassa on huomioitu päiväkoti Loimen toiveet sekä teoreettinen viitekehys. Opas on helppolukuinen, selkeä ja oppaassa on myös huomioitu monipuolisesti kuvatuki.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, liikunnasta varhaiskasvatuksessa, 3–4-vuotiaiden lasten fyysisestä kasvusta ja kehityksestä, 3–4-vuotiaiden lasten ohjauksesta sekä positiivisesta pedagogiikasta.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa, jossa painottuivat laadulliset menetelmät. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluilla sekä kyselylomakkeen kautta. Menetelmien avulla selvisi työntekijöiden ajatukset kehittämistyötä eli konkreettista opasta varten. Teemahaastattelut analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui opas, joka sisältää positiivisen pedagogiikan tietopaketin, 3–4-vuotiaiden lasten ohjausta sekä neljä konkreettista liikuntatuokiota. Liikuntatuokiot on suunniteltu niin, että siinä on huomioitu ulkoliikunta sekä sisäliikunta. Oppaan laadinnassa on huomioitu päiväkoti Loimen toiveet sekä teoreettinen viitekehys. Opas on helppolukuinen, selkeä ja oppaassa on myös huomioitu monipuolisesti kuvatuki.