Muodostelmaluistelun lajinäkyvyyden kasvattaminen ilman rahaa
Koskiniemi, Emmi (2023)
Koskiniemi, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten muodostelmaluistelun lajinäkyvyyttä voi kasvattaa ilman rahaa. Tarkoituksena on selvittää nykyisten resurssien määrä ja löytää käytännön keinoja, joita voi hyödyntää kollektiivisesti liitto-, seura-, joukkue- ja yksilötasolla.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Suomen Taitoluisteluliitolle ja se koostuu joukkueurheilun markkinointia ja sponsorointia käsittelevästä teoriaosuudesta, SM-juniori- ja seniorijoukkueille teetetystä resursseja kartoittavasta kyselytutkimuksesta sekä asiantuntijahaastatteluista. Kyselytutkimukseen vastasi 15 luistelijaa ja asiantuntijahaastatteluun osallistui kolme markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista. Asiantuntijahaastattelun tavoitteena oli selvittää, voisiko eri lajeissa toimivaksi todettuja markkinointikeinoja soveltaa muodostelmaluistelun kontekstiin.
Tutkimuksesta nousi esille monia käytännönläheisiä keinoja lajinäkyvyyden parantamiseen. Keskeisessä roolissa on joukkueen yksilöiden nostaminen näkyvämmäksi, sillä persoonat kiinnostavat samaistettavuutensa vuoksi ihmisiä. Organisaatioiden on hyvä myös tiedostaa oma kohderyhmänsä, jotta sen pohjalta voi navigoida potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä suunnitella markkinointia kuluttajalle sopivaksi. Muodostelmaluistelun näkyvyyden kasvattaminen vaatii omien resurssien täyttä tunnistamista ja valjastamista, lajirajoja rikkovaa ajattelua, luovuutta ja irti päästämistä perinteisestä taitoluistelumaailmasta.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Suomen Taitoluisteluliitolle ja se koostuu joukkueurheilun markkinointia ja sponsorointia käsittelevästä teoriaosuudesta, SM-juniori- ja seniorijoukkueille teetetystä resursseja kartoittavasta kyselytutkimuksesta sekä asiantuntijahaastatteluista. Kyselytutkimukseen vastasi 15 luistelijaa ja asiantuntijahaastatteluun osallistui kolme markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista. Asiantuntijahaastattelun tavoitteena oli selvittää, voisiko eri lajeissa toimivaksi todettuja markkinointikeinoja soveltaa muodostelmaluistelun kontekstiin.
Tutkimuksesta nousi esille monia käytännönläheisiä keinoja lajinäkyvyyden parantamiseen. Keskeisessä roolissa on joukkueen yksilöiden nostaminen näkyvämmäksi, sillä persoonat kiinnostavat samaistettavuutensa vuoksi ihmisiä. Organisaatioiden on hyvä myös tiedostaa oma kohderyhmänsä, jotta sen pohjalta voi navigoida potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä suunnitella markkinointia kuluttajalle sopivaksi. Muodostelmaluistelun näkyvyyden kasvattaminen vaatii omien resurssien täyttä tunnistamista ja valjastamista, lajirajoja rikkovaa ajattelua, luovuutta ja irti päästämistä perinteisestä taitoluistelumaailmasta.