Accessibility in Vesilinna - a Tourism Attraction in Jyväskylä
Suosara, Tea (2023)
Suosara, Tea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521691
Tiivistelmä
Yhä useampi ihminen elää jonkinlaisen rajoitteen tai vamman kanssa. Koska turismista halutaan ihmisen perusoikeus, sen monipuolisuutta ja tasa-arvoisuutta kehitetään jatkuvasti. Esteetön turismi on suhteellisen uusi käsite ja moni turismikohde onkin alkanut kehittämään palveluitaan niin että ne ovat kaikkien saatavilla.
Vesilinna on yksi Jyväskylän turismikohteista, ollut jo 1800-luvulta. Sitä mainostetaan turisteille myös Jyväskylän kaupungin toimesta. Vesilinnan esteettömyyttä ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kehityskohteita, jotta Vesilinnasta saataisiin esteetön turismikohde, joka sopii kaikille. Tutkimus suoritettiin toteuttamalla kuusi teemahaastattelua. Haastatteluihin valittiin 10 henkilöä ketkä
elävät erilaisten rajoitteiden ja kehitysvammojen kanssa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä, jotta saatiin luotettavampi kokonaiskuva palvelupolusta ja sen esteettömyydestä. Tämän lisäksi ravintolalle lähetettyjä sähköposteja koskien esteettömyyttä analysoitiin.
Tulokset osoittavat, että Vesilinna on saavutettavissa esteettömästi ja suurin osa palveluista on täysin esteettömiä. Erityisesti ravintolantyöntekijöiden todettiin osaavan palvella erilaisia ihmisiä tasa-arvoisesti. Haastatteluun osallistuneet kokivat Vesilinnan olevan hyvä turismikohde Jyväskylässä ja siellä voi vierailla millaisella seurueella tahansa. Pienillä muutoksilla tulisi Vesilinnasta vielä tasa-arvoisempi esteettömyyden näkökulmasta. Tutkimustuloksia Vesilinnan palveluntarjoajat voivat hyödyntää apuna kehittämään rakennuksen ja palveluiden esteettömyyttä. Today many people live with some kind of limitation or disability. Because tourism is considered to be a basic human right its versatility and equality are constantly being developed. Accessible tourism is a relatively new concept and many tourism destinations have started to develop their services so that they are reachable for everyone.
Vesilinna is one of Jyväskylä’s tourist attractions. It has been since the 19th century. It is advertised greatly by the city to all the tourists. The accessibility of Vesilinna and its services has not been studied before. The purpose is to find development sites in order to make Vesilinna an accessible tourism attraction that is suitable for everyone, no matter of limitation and disabilities. A research study was performed with six semi-structured interviews. Ten people were chosen for the interviews due to their various limitations and disabilities. Interviews were conducted on the site in order to get more reliable overall picture of the customer journey and its accessibility. In addition to the interviews, emails sent to the restaurant regarding accessibility were analyzed. The results indicate that Vesilinna is reachable and most of its’ services are accessible. Especially the
restaurants’ employees served different kind of customers equally. The interviewees felt that Vesilinna is a good tourism attraction, and you are able to visit there with anyone. With small adjustments Vesilinna would be even more equal from the accessibility point of view. The findings could be used as guide to develop Vesilinna’s accessibility.
Vesilinna on yksi Jyväskylän turismikohteista, ollut jo 1800-luvulta. Sitä mainostetaan turisteille myös Jyväskylän kaupungin toimesta. Vesilinnan esteettömyyttä ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kehityskohteita, jotta Vesilinnasta saataisiin esteetön turismikohde, joka sopii kaikille. Tutkimus suoritettiin toteuttamalla kuusi teemahaastattelua. Haastatteluihin valittiin 10 henkilöä ketkä
elävät erilaisten rajoitteiden ja kehitysvammojen kanssa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä, jotta saatiin luotettavampi kokonaiskuva palvelupolusta ja sen esteettömyydestä. Tämän lisäksi ravintolalle lähetettyjä sähköposteja koskien esteettömyyttä analysoitiin.
Tulokset osoittavat, että Vesilinna on saavutettavissa esteettömästi ja suurin osa palveluista on täysin esteettömiä. Erityisesti ravintolantyöntekijöiden todettiin osaavan palvella erilaisia ihmisiä tasa-arvoisesti. Haastatteluun osallistuneet kokivat Vesilinnan olevan hyvä turismikohde Jyväskylässä ja siellä voi vierailla millaisella seurueella tahansa. Pienillä muutoksilla tulisi Vesilinnasta vielä tasa-arvoisempi esteettömyyden näkökulmasta. Tutkimustuloksia Vesilinnan palveluntarjoajat voivat hyödyntää apuna kehittämään rakennuksen ja palveluiden esteettömyyttä.
Vesilinna is one of Jyväskylä’s tourist attractions. It has been since the 19th century. It is advertised greatly by the city to all the tourists. The accessibility of Vesilinna and its services has not been studied before. The purpose is to find development sites in order to make Vesilinna an accessible tourism attraction that is suitable for everyone, no matter of limitation and disabilities. A research study was performed with six semi-structured interviews. Ten people were chosen for the interviews due to their various limitations and disabilities. Interviews were conducted on the site in order to get more reliable overall picture of the customer journey and its accessibility. In addition to the interviews, emails sent to the restaurant regarding accessibility were analyzed. The results indicate that Vesilinna is reachable and most of its’ services are accessible. Especially the
restaurants’ employees served different kind of customers equally. The interviewees felt that Vesilinna is a good tourism attraction, and you are able to visit there with anyone. With small adjustments Vesilinna would be even more equal from the accessibility point of view. The findings could be used as guide to develop Vesilinna’s accessibility.