Naisten aseman muutokset ja niiden vaikutukset kauneusmainontaan
Laitinen, Lotta (2023)
Laitinen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää naisten aseman muutoksia ja kehitystä vuodesta 1950 tähän päivään saakka ja verrata niitä julkaistuihin kauneusmainoksiin. Tarkoituksena oli selvittää arvojen, aseman ja roolien muutoksia ja tarkastella niiden vaikutuksia mainoksiin. Työssä oli tarkoitus selvittää, onko muutoksien ja mainoksien sisällössä korrelaatiota keskenään.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli mainontaa käsitteenä sekä sen tavoitteita ja vaikutusprosessia. Toisessa osassa selvitettiin kauneuden määritelmiä, naisen asemaa ja sen kehitystä.
Opinnäytetyössä vastausten saamiseksi ja selvitystyön apuna käytettiin vertailevaa analyysiä. Mainoksia vertailtiin viitekehyksestä selvinneiden vastausten kanssa. Mainokset työhön on valittu internet-lähteistä.
Opinnäytetyön vertailevan analyysin tulokset osoittivat sen, että kosmetiikka- ja hygieniatuotemainoksien sisällöissä on tapahtunut huomattavavia muutoksia viime vuosikymmeninä. Naisten aseman parantuminen siis voidaan huomata julkaistuissa kauneusmainoksissa. Muutoksia huomattiin naisia voimaannuttavan sisällön ja monipuolisten mainosmallien lisääntymisenä. Naisten aseman kehitys on edistänyt kauneusmainonnan monimuotoisuutta, ja erilaisia keho- ja kauneusihanteita on tullut näkyviin. Mainoksissa on nyt erilaisia naisvartaloita, erilaisia iho- ja hiustyyppejä sekä erilaisia etnisiä taustoja edustavia malleja. Kauneusmainonta on entistä enemmän suunnattu kaikille, ei vain pienelle ihanneryhmälle.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli mainontaa käsitteenä sekä sen tavoitteita ja vaikutusprosessia. Toisessa osassa selvitettiin kauneuden määritelmiä, naisen asemaa ja sen kehitystä.
Opinnäytetyössä vastausten saamiseksi ja selvitystyön apuna käytettiin vertailevaa analyysiä. Mainoksia vertailtiin viitekehyksestä selvinneiden vastausten kanssa. Mainokset työhön on valittu internet-lähteistä.
Opinnäytetyön vertailevan analyysin tulokset osoittivat sen, että kosmetiikka- ja hygieniatuotemainoksien sisällöissä on tapahtunut huomattavavia muutoksia viime vuosikymmeninä. Naisten aseman parantuminen siis voidaan huomata julkaistuissa kauneusmainoksissa. Muutoksia huomattiin naisia voimaannuttavan sisällön ja monipuolisten mainosmallien lisääntymisenä. Naisten aseman kehitys on edistänyt kauneusmainonnan monimuotoisuutta, ja erilaisia keho- ja kauneusihanteita on tullut näkyviin. Mainoksissa on nyt erilaisia naisvartaloita, erilaisia iho- ja hiustyyppejä sekä erilaisia etnisiä taustoja edustavia malleja. Kauneusmainonta on entistä enemmän suunnattu kaikille, ei vain pienelle ihanneryhmälle.