Alle kouluikäisen lapsen turvallinen lääkehoito kotona
Lindroos, Anette; Mattsson, Niklas (2023)
Lindroos, Anette
Mattsson, Niklas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla alle kouluikäisen lapsen turvallisen lääkehoidon toteuttamista kotona. Tavoitteena oli tuottaa koottua tutkimustietoa siitä, miten vanhempia voidaan ohjata toteuttamaan turvallista lääkehoitoa kotona ja mitkä ovat kotona toteutettavan lääkehoidon ohjauksen haasteet. Lapset ovat aikuisia alttiimpia lääkityspoikkeamille ja ne liittyvät usein väärään annokseen. Lasten lääkevirheet ja myrkytystapaukset ovat yleisiä. Alle kouluikäisten lasten kotona annettavaa lääkehoitoa on tutkittu vähän, vaikka se on aiheena aina ajankohtainen ja tärkeä.
Opinnäytetyön aiheen rajauksena oli alle kouluikäisen lapsen (0 - 6 vuotta) lääkehoito kotiympäristössä. Lääkehoidosta rajattiin pois injektoitavat lääkkeet, kuten suoneen, lihakseen tai ihon alle pistettävät lääkkeet. Rajauksen tarkoitus oli keskittyä tavallisimpiin kotona käytettyihin lääkkeisiin sekä tiivistää opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusartikkeleita oli mukana kymmenen, jotka kaikki olivat englanninkielisiä. Hakukriteerit täyttäviä suomenkielisiä artikkeleita ei löytynyt. Haut tehtiin Cinahl-, Medic- ja PubMed -tietokannoista. Valitut artikkelit luettiin useaan kertaan ja varmistettiin, että ne olivat ajankohtaisia, luotettavia ja vastasivat tutkimuskysymyksiin. Työn tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan alle kouluikäisten lasten kotona tapahtuvan lääkehoidon toteuttamisessa oli monia haasteita. Niitä olivat vanhempien heikko lääke- ja terveysosaaminen, lääkkeiden säilytysongelmat, lapsille sopivien lääkemuotojen vähäisyys, vuorovaikutusongelmat sekä puutteellinen ohjauksen ja tiedon saanti. Tuloksissa korostui myös turvallisen lääkehoidon toteuttamista tukevia tekijöitä, joita olivat lääkehoidon käytännön harjoittelun ja kertaamisen tärkeys, tarkastuskäynnit, uusien lääkemuotojen nopeutunut kehittäminen sekä tiedon, tuen ja ohjauksen tarpeen lisääntyminen. Terveydenhuollon asiantuntijan osaamisen hyödyntäminen ja ohjaus lisäsivät vanhempien motivaatiota ja kykyä ottaa paremmin vastuuta lasten lääkehoidosta kotona. Vertaistuen yhdeksi muodoksi vanhemmat olivat löytäneet Internetin sähköiset keskustelualustat, joilla he saivat jakaa viestien välityksellä kokemuksiaan lasten lääkkeenanto-ongelmista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa sekä heidän tulevassa työssään. Opinnäytetyömme haastaa myös vanhemmat ja työmme aiheesta kiinnostuneet henkilöt keskustelemaan aiheesta laajemmin.
Opinnäytetyön aiheen rajauksena oli alle kouluikäisen lapsen (0 - 6 vuotta) lääkehoito kotiympäristössä. Lääkehoidosta rajattiin pois injektoitavat lääkkeet, kuten suoneen, lihakseen tai ihon alle pistettävät lääkkeet. Rajauksen tarkoitus oli keskittyä tavallisimpiin kotona käytettyihin lääkkeisiin sekä tiivistää opinnäytetyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusartikkeleita oli mukana kymmenen, jotka kaikki olivat englanninkielisiä. Hakukriteerit täyttäviä suomenkielisiä artikkeleita ei löytynyt. Haut tehtiin Cinahl-, Medic- ja PubMed -tietokannoista. Valitut artikkelit luettiin useaan kertaan ja varmistettiin, että ne olivat ajankohtaisia, luotettavia ja vastasivat tutkimuskysymyksiin. Työn tulosten analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan alle kouluikäisten lasten kotona tapahtuvan lääkehoidon toteuttamisessa oli monia haasteita. Niitä olivat vanhempien heikko lääke- ja terveysosaaminen, lääkkeiden säilytysongelmat, lapsille sopivien lääkemuotojen vähäisyys, vuorovaikutusongelmat sekä puutteellinen ohjauksen ja tiedon saanti. Tuloksissa korostui myös turvallisen lääkehoidon toteuttamista tukevia tekijöitä, joita olivat lääkehoidon käytännön harjoittelun ja kertaamisen tärkeys, tarkastuskäynnit, uusien lääkemuotojen nopeutunut kehittäminen sekä tiedon, tuen ja ohjauksen tarpeen lisääntyminen. Terveydenhuollon asiantuntijan osaamisen hyödyntäminen ja ohjaus lisäsivät vanhempien motivaatiota ja kykyä ottaa paremmin vastuuta lasten lääkehoidosta kotona. Vertaistuen yhdeksi muodoksi vanhemmat olivat löytäneet Internetin sähköiset keskustelualustat, joilla he saivat jakaa viestien välityksellä kokemuksiaan lasten lääkkeenanto-ongelmista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden opinnoissa sekä heidän tulevassa työssään. Opinnäytetyömme haastaa myös vanhemmat ja työmme aiheesta kiinnostuneet henkilöt keskustelemaan aiheesta laajemmin.