Efektien luominen Unreal Engine-pelimoottorissa
Putkonen, Katri (2023)
Putkonen, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060521297
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli perehtyä erilaisten efektien luomiseen videopeleihin Unreal Engine 4-pelimoottorissa. Työtä varten tutkittiin erilaisia menetelmiä efektien luomiseksi ja toimeksiannon suorittamiseen valikoituneet efektit olivat 3D-objektien liikuttaminen ohjelmoinnin avulla, partikkeliefektit sekä pelimoottorin jälkikäsittely. Tietoa efektien luomisesta löytyi internetin artikkeleista.
Työn tavoitteena oli tehdä Tapiotar-tiimille toimeksiantona Unreal Engine 4-pelimoot-torilla luotuun videopeliin efektejä 3D-obektin ympärille. 3D-objektina toimi videopelin vihollinen, kalmahenki, jonka ympärille luotiin jäätymis- sekä usvaefektit. Kalmahengen liikkuessa videopelin ympäristössä, kulkureitin ympärillä olevat esineet liikkuivat sen perusteella, mikä oli etäisyys kalmahengen ja esineiden välillä.
Tuloksena saadut efektit täyttivät kriteerit, vaikkakaan testausta ei suoritettu kaikissa mahdollisissa ympäristöissä. Tarkoituksenmukaisimpien menetelmien etsiminen vei aikaa, mutta valitut menetelmät soveltuvat hyvin kyseisten efektien luomiseen vaaditulla tavalla.
Työn avulla saatiin hyviä oppeja Unreal Engine 4-pelimoottorin erilaisista efektienluontityökaluista ja tehtyjen efektien realistisuutta voisi kehittää näiden oppien perusteella.
Työn tavoitteena oli tehdä Tapiotar-tiimille toimeksiantona Unreal Engine 4-pelimoot-torilla luotuun videopeliin efektejä 3D-obektin ympärille. 3D-objektina toimi videopelin vihollinen, kalmahenki, jonka ympärille luotiin jäätymis- sekä usvaefektit. Kalmahengen liikkuessa videopelin ympäristössä, kulkureitin ympärillä olevat esineet liikkuivat sen perusteella, mikä oli etäisyys kalmahengen ja esineiden välillä.
Tuloksena saadut efektit täyttivät kriteerit, vaikkakaan testausta ei suoritettu kaikissa mahdollisissa ympäristöissä. Tarkoituksenmukaisimpien menetelmien etsiminen vei aikaa, mutta valitut menetelmät soveltuvat hyvin kyseisten efektien luomiseen vaaditulla tavalla.
Työn avulla saatiin hyviä oppeja Unreal Engine 4-pelimoottorin erilaisista efektienluontityökaluista ja tehtyjen efektien realistisuutta voisi kehittää näiden oppien perusteella.