”Pikkuiset kultakalat” – Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen perheliikuntaryhmässä
Tynkkynen, Satu; Mikkonen, Pirre (2014)
Tynkkynen, Satu
Mikkonen, Pirre
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229370
Tiivistelmä
Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteen laadulla on merkittävä rooli lapsen kehityksen ja kasvun kannalta. Toiminnallisen opinnäytetyömme päätavoitteena olikin aikuisen ja lapsen varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen perheliikuntatunneilla. Yhteistyökumppanimme oli Tikkurilan Naisvoimistelijat ry. Kävimme ennen toiminnan aloittamista myös tutustumassa seuran perheliikuntatunteihin. Opinnäytetyössämme ohjasimme ja havainnoimme 1-2-vuotiaiden perheliikuntaryhmän toimintaa. Toiminnallisessa osuudessa oli mukana viisi ohjauskertaa. Muina tavoitteinamme opinnäytetyössämme oli kehittää vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, tarjota perheille mahdollisuus yhdessäoloon ja liikkumisen riemuun sekä kehittää ryhmänohjaustaitojamme ja saada arvokasta kokemusta perheiden kanssa työskentelystä.
Perehdyimme opinnäytetyöprosessin aikana etenkin varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä perheliikunnasta kertovaan kirjallisuuteen. Arvioimme tavoitteiden toteutumista havainnoimalla toimintaa, kirjoittamalla reflektoivaa opinnäytetyöpäiväkirjaa ja keräämällä palautetta ryhmän aikuisilta. Tarkastelimme tavoitteidemme saavuttamista myös arviointikysymysten kautta. Työmme lopputuloksena totesimme, että perheliikunnan ohjaaja voi tukea omalla suunnittelullaan ja toiminnanohjauksellaan aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta monin eri keinoin. Tärkein havaintomme oli, että tuntisuunnitelman täytyy olla tavoitteellinen ja joustava. Sekä ryhmältä saadun palautteen että omien havaintojemme valossa onnistuimme perheliikunnan keinoin tukemaan aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta.
Perehdyimme opinnäytetyöprosessin aikana etenkin varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä perheliikunnasta kertovaan kirjallisuuteen. Arvioimme tavoitteiden toteutumista havainnoimalla toimintaa, kirjoittamalla reflektoivaa opinnäytetyöpäiväkirjaa ja keräämällä palautetta ryhmän aikuisilta. Tarkastelimme tavoitteidemme saavuttamista myös arviointikysymysten kautta. Työmme lopputuloksena totesimme, että perheliikunnan ohjaaja voi tukea omalla suunnittelullaan ja toiminnanohjauksellaan aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta monin eri keinoin. Tärkein havaintomme oli, että tuntisuunnitelman täytyy olla tavoitteellinen ja joustava. Sekä ryhmältä saadun palautteen että omien havaintojemme valossa onnistuimme perheliikunnan keinoin tukemaan aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta.