B-ajokortin kuljettajaopetus opetusluvalla : opetuslupaopetuksen edellytyksiin ja kuljettajantutkintoon liittyvät puutteet pääkaupunkiseudun ja Kaakkois-Suomen alueella
Hämäläinen, Jenny (2023)
Hämäläinen, Jenny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220887
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo B-ajokortin kuljettajaopetuksesta opetusluvalla. Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan suomalaisesta ajokortista sekä kuljettajaopetuksesta, opetusluvalla opettamisesta sekä poliisin roolista liikennevalvonnassa. Teoriaosassa perehdytään opetuslupaopetuksen edellytyksiin ja ajokorttilain uudistuksen 2018 vaikutuksiin opetusluvalla opettamiseen sekä opetuslupalaisten ajoharjoitteluun ja ajokokeeseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka toteuttamistapana käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää tutkinnon vastaanottajaa ja yhtä esimiestehtävissä työskentelevää. Haastattelututkimuksen avulla selvitettiin, millaisia puutteita opetuslupaopetuksen edellytyksiin on tullut ilmi kuljettajantutkintoon saapuessa ja erilaisten valvontojen yhteydessä. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuljettajantutkinnon aikana havaittuja puutteita opetuslupalaisessa. Näiden yhteydessä selvitettiin havaittujen puutteiden riskiä liikenneturvallisuudelle ja yhteyttä ajokorttilain 2018 muutokseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä kenttäpoliisin olisi hyvä tietää B-ajokortin kuljettajaopetuksesta opetusluvalla. Haastatteluiden vastaukset saatiin pääkaupunkiseudulta ja Kaakkois-Suomen alueelta.
Haastatteluiden tulosten analysointiin käytettiin teemoittelua. Haastattelututkimuksen merkittävimpien tulosten mukaan opetuslupa-ajoneuvoissa ilmeni monia puutteita, joista jarrupoljinongelmat olivat suurempia verrattuna muihin opetusajoneuvon puutteisiin. Myös asiakirjoissa ja opetusluvissa havaittiin puutteita. Kuljettajantutkinnon ajokokeessa havaitut keskeisimmät puutteet liittyivät opetuslupalaisten havainnointiongelmiin usein yhdistettynä liian suureen tilannenopeuteen. Havaitut puutteet nähtiin usein riskinä liikenneturvallisuudelle ja ajokorttilain uudistuksen 2018 huomattiin vaikuttaneen havaittujen puutteiden määriin. Vastausten perusteella poliisin tulisi tehdä aktiivista valvontaa opetuslupa-ajoneuvoihin.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka toteuttamistapana käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää tutkinnon vastaanottajaa ja yhtä esimiestehtävissä työskentelevää. Haastattelututkimuksen avulla selvitettiin, millaisia puutteita opetuslupaopetuksen edellytyksiin on tullut ilmi kuljettajantutkintoon saapuessa ja erilaisten valvontojen yhteydessä. Tutkimuksessa selvitettiin myös kuljettajantutkinnon aikana havaittuja puutteita opetuslupalaisessa. Näiden yhteydessä selvitettiin havaittujen puutteiden riskiä liikenneturvallisuudelle ja yhteyttä ajokorttilain 2018 muutokseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä kenttäpoliisin olisi hyvä tietää B-ajokortin kuljettajaopetuksesta opetusluvalla. Haastatteluiden vastaukset saatiin pääkaupunkiseudulta ja Kaakkois-Suomen alueelta.
Haastatteluiden tulosten analysointiin käytettiin teemoittelua. Haastattelututkimuksen merkittävimpien tulosten mukaan opetuslupa-ajoneuvoissa ilmeni monia puutteita, joista jarrupoljinongelmat olivat suurempia verrattuna muihin opetusajoneuvon puutteisiin. Myös asiakirjoissa ja opetusluvissa havaittiin puutteita. Kuljettajantutkinnon ajokokeessa havaitut keskeisimmät puutteet liittyivät opetuslupalaisten havainnointiongelmiin usein yhdistettynä liian suureen tilannenopeuteen. Havaitut puutteet nähtiin usein riskinä liikenneturvallisuudelle ja ajokorttilain uudistuksen 2018 huomattiin vaikuttaneen havaittujen puutteiden määriin. Vastausten perusteella poliisin tulisi tehdä aktiivista valvontaa opetuslupa-ajoneuvoihin.