Oppilaitosyhteistyön vuosikello yritys X:lle
Kekkonen, Heidi (2023)
Kekkonen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060321018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060321018
Tiivistelmä
Toimiva oppilaitosyhteistyö on ensi arvoisen tärkeää kaikille organisaatoille, erityisesti nykytilanteessa jossa työnantajat kilpailevat hyvistä osaajista. Onkin jo pitkään puhuttu osaajapulasta ja monilla aloilla on suuri työvoimapula. Tästä syystä jokaisen organisaation on tärkeää panostaa oppilaitosyhteistyöhön heti opintojen alussa olevien opiskelijoiden kanssa. Tällä tavalla organisaatiot pystyvät parantamaan muun muassa työnantajakuvaa sekä saavat mahdollisuuden tarjota opiskelijoille harjoittelupaikkoja joista tulevaisuudessa saataisiin uusia työntekijöitä organisaatioon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää toimeksiantaja yritys X:lle oppilaitosyhteistyön vuosikello. Yritys X toimii terveysteknologian alalla ja on yksi alansa suurimpia yksityisomisteisia hammashoitoalan ratkaisuja tuottava yritys. Työn aihe nousi esille toimeksiantajan yhteyshenkilön keskustelun pohjalta, tarve saada yritys X:lle toimiva vuosikello oppilaitosyhteistyöhön. Oppilaitosyhteistyön tärkeys tiedostetaan yrityksessä, mutta yhteistyöhön tai sen kehittämiseen ei ole ollut tarpeeksi resursseja. Työssä ei kartoitettu valmiiksi mahdollisia oppilaitoksia eikä työtä ole tarkoituksenmukaisesti kohdennettu tietylle opiskelija kohderyhmälle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan vuosikelloa ja työn tulosta voi hyödyntää muissakin organisaatioissa.
Tietoperusteena ja lähdekirjallisuudessa käytettiin oppilaitosyhteistyöhön liittyviä artikkeleja ja kirjallisuutta, rekrytointiin, henkilöstöjohtamisen sekä työelämän nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen peilaten.
Varsinainen empiirinen osuus tehtiin kehittämistyön menetelmä benchmarkingia hyödyntäen. Benchmarking organisaatioiksi valikoituivat Oy Karl Fazer Ab, Granlund Oy ja Euroopan parlamentti MEP Henna Virkkusen viestintäosasto. Näiden kolmen organisaation oppilaitosyhteistyön prosesseista saatujen ideoiden, lähteiden ja oman ideoinnin tuloksena toimeksiantaja yritys X:lle syntyi toimiva oppilaitosyhteistyön vuosikello, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa jatkuvaa kehitystyötä unohtamatta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää toimeksiantaja yritys X:lle oppilaitosyhteistyön vuosikello. Yritys X toimii terveysteknologian alalla ja on yksi alansa suurimpia yksityisomisteisia hammashoitoalan ratkaisuja tuottava yritys. Työn aihe nousi esille toimeksiantajan yhteyshenkilön keskustelun pohjalta, tarve saada yritys X:lle toimiva vuosikello oppilaitosyhteistyöhön. Oppilaitosyhteistyön tärkeys tiedostetaan yrityksessä, mutta yhteistyöhön tai sen kehittämiseen ei ole ollut tarpeeksi resursseja. Työssä ei kartoitettu valmiiksi mahdollisia oppilaitoksia eikä työtä ole tarkoituksenmukaisesti kohdennettu tietylle opiskelija kohderyhmälle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan ainoastaan vuosikelloa ja työn tulosta voi hyödyntää muissakin organisaatioissa.
Tietoperusteena ja lähdekirjallisuudessa käytettiin oppilaitosyhteistyöhön liittyviä artikkeleja ja kirjallisuutta, rekrytointiin, henkilöstöjohtamisen sekä työelämän nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen peilaten.
Varsinainen empiirinen osuus tehtiin kehittämistyön menetelmä benchmarkingia hyödyntäen. Benchmarking organisaatioiksi valikoituivat Oy Karl Fazer Ab, Granlund Oy ja Euroopan parlamentti MEP Henna Virkkusen viestintäosasto. Näiden kolmen organisaation oppilaitosyhteistyön prosesseista saatujen ideoiden, lähteiden ja oman ideoinnin tuloksena toimeksiantaja yritys X:lle syntyi toimiva oppilaitosyhteistyön vuosikello, jota toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa jatkuvaa kehitystyötä unohtamatta.