Sisäisen viestinnän vaikutus työntekijäkokemukseen
Fagerström, Joanna (2023)
Fagerström, Joanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan vaikuttaa positiivisesti työntekijäkokemukseen. Aihetta lähestyttiin työsuhteen elinkaaren tärkeiden kohtauspisteiden näkökulmasta sekä selvittämällä, millaiseksi sisäinen viestintä ja käytössä olevat viestintäkanavat koetaan.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen päälukuun, joista ensimmäisessä käsiteltiin työyhteisöviestinnän vaikuttavuutta, viestinnän historiaa sekä viestinnän tehtäviä Leif Åbergin tunnetun Åbergin pizza -mallin kautta. Toisen luvun teemana oli työntekijäkokemus, ja siinä keskityttiin työsuhteen kriittisiin ja merkityksellisiin hetkiin, erilaisiin työntekijäkokemuksen teorioihin sekä tulevaisuuden työntekijäkokemukseen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa yhdisteltiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat Yritys X:n hypermarketketjussa työskentelevät myyjät. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023 ja aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn sekä teemahaastatteluiden muodossa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työntekijät kokivat sisäisen viestinnän vahvuuksiksi työyhteisön hyvän ilmapiirin sekä käytössä olevat viestintäkanavat. Yhdeksi vahvuudeksi voitiin tunnistaa myös vastaajien eli työntekijöiden ratkaisukeskeinen asenne ja suhtautuminen viestinnän ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Kehityskohteiksi havaittiin perehdytyksestä viestiminen, palautteen vähäinen määrä sekä yleisesti tiedonkulku.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin kahteen päälukuun, joista ensimmäisessä käsiteltiin työyhteisöviestinnän vaikuttavuutta, viestinnän historiaa sekä viestinnän tehtäviä Leif Åbergin tunnetun Åbergin pizza -mallin kautta. Toisen luvun teemana oli työntekijäkokemus, ja siinä keskityttiin työsuhteen kriittisiin ja merkityksellisiin hetkiin, erilaisiin työntekijäkokemuksen teorioihin sekä tulevaisuuden työntekijäkokemukseen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa yhdisteltiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat Yritys X:n hypermarketketjussa työskentelevät myyjät. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023 ja aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn sekä teemahaastatteluiden muodossa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työntekijät kokivat sisäisen viestinnän vahvuuksiksi työyhteisön hyvän ilmapiirin sekä käytössä olevat viestintäkanavat. Yhdeksi vahvuudeksi voitiin tunnistaa myös vastaajien eli työntekijöiden ratkaisukeskeinen asenne ja suhtautuminen viestinnän ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Kehityskohteiksi havaittiin perehdytyksestä viestiminen, palautteen vähäinen määrä sekä yleisesti tiedonkulku.