Seksuaali- ja sukupuolivähemmistö nuorten ajatuksia seksuaalikasvatuksesta
Hallasmaa, Helmi; Rajamäki, Miisa (2023)
Hallasmaa, Helmi
Rajamäki, Miisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220713
Tiivistelmä
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, eli cissukupuolisen ja heteroseksuaalisen valtaväestön ulkopuoliset henkilöt, ovat haavoittuvassa asemassa vähemmistö statuksensa sekä syrjinnän takia. Tämä pitää paikkansa myös nuorten keskuudessa, mikä on todettavissa myös Suomessa. Seksuaalikasvatus kuuluu ihmisten seksuaalioikeuksiin ja seksuaalikasvatusta tarjotaankin Suomen kouluissa, mikä tarjoaisi mahdollisuuden normalisoida seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Suomessa ei kuitenkaan olla tehty paljon tutkimusta, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvat nuoret näkevät saamansa seksuaalikasvatuksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä mieltä seksuaali- ja sukupuolivähemmistö nuo-ret ovat saamastansa seksuaalikasvatuksesta. Työssä etsittiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen: Miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kuvaavat saa-maansa seksuaalikasvatusta? Sekä mitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret toivoisivat seksuaalikasvatukselta? Kirjallisuuskatsauksen aineistoon kuului 8 yhdysvaltalaista tutkimusta, joiden löytämiseen hyödynnettiin CINAHL-, PubMed- ja MetCat Finnan kansainvälisiä tietokantoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Opinnäytetyön tuloksissa oli havaittavissa, että nuoret ovat tyytymättömiä saamaansa seksuaalikasvatukseen sekä siihen, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen representaatio tapahtuu oppimateriaalissa. Tämä johtaa nuoret hakemaan seksuaalikasvatusta koulun ulkopuolisista lähteistä, joiden luotettavuutta ei voida aina varmistaa. Opinnäytetyön tuloksissa havaittiin myös ehdotuksia seksuaalikasvatuksen kehittämiselle joko suoraan tutkimuksissa haastateltujen nuorten toteamina tai nuorten ilmaisemien puutteiden perusteella pääteltyinä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että seksuaalikasvatus ei vastaa seksuaali- ja suku-puolivähemmistöihin kuuluvien nuorien tarpeisiin. Seksuaalikasvatuksen toteutusta tulisi tarkastella tarkemmin Suomessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistö nuorten näkökulmasta. Seksuaalikasvatuksen kehitystä pitäisi suunnitella saadun tutkimustiedon valossa, sillä sen onnistunut toteutuminen on merkityksellistä kaikkien nuorten kohdalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä mieltä seksuaali- ja sukupuolivähemmistö nuo-ret ovat saamastansa seksuaalikasvatuksesta. Työssä etsittiin vastausta kahteen tutkimuskysymykseen: Miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kuvaavat saa-maansa seksuaalikasvatusta? Sekä mitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret toivoisivat seksuaalikasvatukselta? Kirjallisuuskatsauksen aineistoon kuului 8 yhdysvaltalaista tutkimusta, joiden löytämiseen hyödynnettiin CINAHL-, PubMed- ja MetCat Finnan kansainvälisiä tietokantoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Opinnäytetyön tuloksissa oli havaittavissa, että nuoret ovat tyytymättömiä saamaansa seksuaalikasvatukseen sekä siihen, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen representaatio tapahtuu oppimateriaalissa. Tämä johtaa nuoret hakemaan seksuaalikasvatusta koulun ulkopuolisista lähteistä, joiden luotettavuutta ei voida aina varmistaa. Opinnäytetyön tuloksissa havaittiin myös ehdotuksia seksuaalikasvatuksen kehittämiselle joko suoraan tutkimuksissa haastateltujen nuorten toteamina tai nuorten ilmaisemien puutteiden perusteella pääteltyinä.
Tulosten perusteella voidaan päätellä, että seksuaalikasvatus ei vastaa seksuaali- ja suku-puolivähemmistöihin kuuluvien nuorien tarpeisiin. Seksuaalikasvatuksen toteutusta tulisi tarkastella tarkemmin Suomessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistö nuorten näkökulmasta. Seksuaalikasvatuksen kehitystä pitäisi suunnitella saadun tutkimustiedon valossa, sillä sen onnistunut toteutuminen on merkityksellistä kaikkien nuorten kohdalla.