Aggressiivisen nuoren kohtaaminen lastensuojelussa: toiminnallinen opinnäytetyö
Annala, Anniina (2023)
Annala, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220618
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehitetty vastaamaan aggressiivisen nuoren kohtaamisen haasteisiin. Sen tavoitteena on kehittää henkilökunnan osaamista ja etsiä näyttöön perustuvaa tietoa aggressiivisen nuoren kohtaamisesta lastensuojelussa. Tarkoituksena on tuoda teoriatieto helposti luettavaan muotoon tiivistelmän muodossa ja tuottaa PowerPoint-esitys perehdytyksen tueksi. Toiminnallinen osa jää työpaikalle käytettäväksi myöhemmin, ja siihen voi palata tarvittaessa. Toiminnallinen osa liitetään perehdytyskansioon tueksi, ja se on läpikäytävä uusien työntekijöiden kanssa. Esityksessä kerrotaan lyhyesti ja pääkohdittain nuoren kohtaamisesta sekä väkivallan ehkäisystä lastensuojelutyössä.
Työssä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaista osaamista vaaditaan aggressiivisen nuoren kohtaamisessa? Miten aggressiivista käytöstä voi ennakoida ja välttää?
Aihetta lähestyttiin seuraamalla työntekijöiden toimintaa aggressiivisen nuoren kohtaamisessa. Kohtaamiselle ei ollut määritelty toimintatapoja, joten opinnäytetyössä rakennettiin toimintatapa kyseisiin tilanteisiin, josta työntekijät voivat muokata itselleen mieluisan tavan toimia. Työssä käytettiin monipuolisia lähteitä, mukaan lukien hoitotieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Lähteitä on haettu syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Lähteet valittiin 10-vuoden aikaikkunasta, kahta lähdettä lukuun ottamatta, jotka olivat sisällöltään tarpeelliset työhön. Opinnäytetyössä selvitettiin aggressiivisen nuoren kohtaamista. Tärkeimmäksi asiaksi nousi tilanteiden ennakointi ja aggressiivisuuden merkit. Opinnäytetyöstä saa konkreettisia neuvoja aggressiivisen nuoren kohtaamiseen sekä tilanteiden ennakointiin ja purkuun. Aggressiivista käytöstä voidaan ehkäistä luottamussuhteella nuorta kohtaan. Aggressiivisen henkilön kohtaamiseen on kehitetty toimintamalli, joka pitää sisällään kuuntele, kiitä, pahoittele ja sovi. Toimintamalli on kehitetty muistisäännöksi tilanteisiin, joissa oma käytös voi provosoida aggressiivista henkilöä.
Työssä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaista osaamista vaaditaan aggressiivisen nuoren kohtaamisessa? Miten aggressiivista käytöstä voi ennakoida ja välttää?
Aihetta lähestyttiin seuraamalla työntekijöiden toimintaa aggressiivisen nuoren kohtaamisessa. Kohtaamiselle ei ollut määritelty toimintatapoja, joten opinnäytetyössä rakennettiin toimintatapa kyseisiin tilanteisiin, josta työntekijät voivat muokata itselleen mieluisan tavan toimia. Työssä käytettiin monipuolisia lähteitä, mukaan lukien hoitotieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Lähteitä on haettu syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Lähteet valittiin 10-vuoden aikaikkunasta, kahta lähdettä lukuun ottamatta, jotka olivat sisällöltään tarpeelliset työhön. Opinnäytetyössä selvitettiin aggressiivisen nuoren kohtaamista. Tärkeimmäksi asiaksi nousi tilanteiden ennakointi ja aggressiivisuuden merkit. Opinnäytetyöstä saa konkreettisia neuvoja aggressiivisen nuoren kohtaamiseen sekä tilanteiden ennakointiin ja purkuun. Aggressiivista käytöstä voidaan ehkäistä luottamussuhteella nuorta kohtaan. Aggressiivisen henkilön kohtaamiseen on kehitetty toimintamalli, joka pitää sisällään kuuntele, kiitä, pahoittele ja sovi. Toimintamalli on kehitetty muistisäännöksi tilanteisiin, joissa oma käytös voi provosoida aggressiivista henkilöä.