HYVINVOINNIN MERKITYS MUUNTOJOUSTAVASSA OPISKELUTILASSA: monipuolista oppimista ja hyvinvointia edistävä oppimisympäristö
Seppä, Sara (2023)
Seppä, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Wellness-tradenomi opiskelijoiden muuntojoustavan luokkatilan viihtyvyyttä. Alkuperäinen projektin kohde löytyy Savonia ammattikorkeakoulun 4. kerroksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, millaista tutkimustietoa monitilatyöympäristöistä on saatavilla ja kartoittaa millä keinoin monitoimitilan viihtyvyyttä saataisiin paranneltua ja kuinka tilasta luodaan innovatiivisempi tila.
Tämän oppimistilan tulee olla joustava ja helposti muunneltava. Oppimistila tulee tarjoamaan myös mahdollisuutta rauhoittumiselle ja keskittymiselle. Tilaa tulee saada helposti muunneltavaksi monia käyttötarpeita ajatellen. Tilaa käyttävät opiskelijoiden lisäksi myös opettajat ja talon muu henkilökunta, joiden tulee saada helposti muuttaa tila omia käyttötarkoituksia varten. Näitä ovat mm. esitelmien pito, neuvottelut ja pienet kokoustamiset. Myös uudenlaisen työskentelytavan tavoitteena on tehostaa kommunikointia ja yhteistyötä työyhteisössä. Vapaamuotoinen helposti muunneltava ympäristö lisää mielekkyyttä ja tehokkuutta työnte-koon. (TOTI-hanke: Nenonen, Hyrkkänen, Rasila, Hongisto, Keränen, Koskela, Sandberg 2012).
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla, millaista tutkimustietoa muuntojoustavasta ympäristöstä on saatavilla ja kartoittaa millainen muuntojoustavatila vastaisi toimeksiantajan tarpeita. Tiedon kerääminen ei vielä riitä, vaan tiedot ja työn tavoitteet tulisi valjastaa suunnittelun lähtökohdiksi.
Käytin työssä apuna kirjallisuutta. Hain kirjastosta kirjoja ja etsin tietoa hyvinvoinnista ja oppimisympäristö- jä käsittelevistä verkkosivuista. Keskustelin aiheesta myös opettajien ja suunnittelijoiden kanssa. Olin yhteyksissä myös eri kalustevalmistajiin. Näiden tietojen pohjalta lähdin suunnittelemaan pohjapiirroksia ja visualisoimaan luokkatilan eri käyttöratkaisuja havainnekuvilla. Prosessi auttoi ymmärtämään, kuinka kokonaisvaltainen suunnitteluprosessi on.
Tämän oppimistilan tulee olla joustava ja helposti muunneltava. Oppimistila tulee tarjoamaan myös mahdollisuutta rauhoittumiselle ja keskittymiselle. Tilaa tulee saada helposti muunneltavaksi monia käyttötarpeita ajatellen. Tilaa käyttävät opiskelijoiden lisäksi myös opettajat ja talon muu henkilökunta, joiden tulee saada helposti muuttaa tila omia käyttötarkoituksia varten. Näitä ovat mm. esitelmien pito, neuvottelut ja pienet kokoustamiset. Myös uudenlaisen työskentelytavan tavoitteena on tehostaa kommunikointia ja yhteistyötä työyhteisössä. Vapaamuotoinen helposti muunneltava ympäristö lisää mielekkyyttä ja tehokkuutta työnte-koon. (TOTI-hanke: Nenonen, Hyrkkänen, Rasila, Hongisto, Keränen, Koskela, Sandberg 2012).
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla, millaista tutkimustietoa muuntojoustavasta ympäristöstä on saatavilla ja kartoittaa millainen muuntojoustavatila vastaisi toimeksiantajan tarpeita. Tiedon kerääminen ei vielä riitä, vaan tiedot ja työn tavoitteet tulisi valjastaa suunnittelun lähtökohdiksi.
Käytin työssä apuna kirjallisuutta. Hain kirjastosta kirjoja ja etsin tietoa hyvinvoinnista ja oppimisympäristö- jä käsittelevistä verkkosivuista. Keskustelin aiheesta myös opettajien ja suunnittelijoiden kanssa. Olin yhteyksissä myös eri kalustevalmistajiin. Näiden tietojen pohjalta lähdin suunnittelemaan pohjapiirroksia ja visualisoimaan luokkatilan eri käyttöratkaisuja havainnekuvilla. Prosessi auttoi ymmärtämään, kuinka kokonaisvaltainen suunnitteluprosessi on.