Ennakoimalla kohti tulevaisuuden ohjelmistopalveluita
Uunonen, Tommi (2023)
Uunonen, Tommi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia ja tutustua ohjelmistopalveluiden nykytilanteeseen sekä tulevaisuuteen vaikuttaviin tekijöihin. Työn tarkoituksena oli erityisesti tutustua ohjelmistopalveluita tarjoavien yritysten prosesseihin sekä verkkopalveluiden käyttäjien käyttäjäkokemukseen. Työn tavoitteena oli luoda käyttäjäkokemusta sekä ohjelmistopalveluiden tulevaisuuden haasteita ratkaisevia skenaarioita.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin tulevaisuudentutkimuksen ja palvelumuotoilun periaatteisiin. Tulevaisuudentutkimuksesta esiteltiin erityisesti systeemi- sekä tulevaisuusajattelun roolia tutkimusmenetelminä. Palvelumuotoilusta avattiin asiakasymmärryksen luomisen merkitystä palveluiden kehityksessä. Tietoperustan tarkoituksena oli esitellä tutkimustyössä käytettävien työkalujen alkuperäiset muodot.
Opinnäytetyötä varten luotiin käyttäjätutkimus avaamaan verkkopalveluiden käyttäjäkokemuksen ongelmakohtia ja osaamistasojen vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Lisäksi työtä varten järjestettiin asiantuntijahaastattelu tamperelaiseen ohjelmistopalveluita tarjoavaan yritykseen hahmottamaan tutkimuskohteen nykytilaa ja tulevaisuuden epävarmuuksia.
Opinnäytetyössä luotiin käyttäjätutkimuksen pohjalta kolme osaamistasoihin perustuvaa persoonakorttia, jotka asetettiin yhteiselle palvelupolulle. Asiantuntijahaastattelun keskeiset tulokset havainnollistettiin tulevaisuuskolmioiden avulla. Lopputuloksena saatiin aikaiseksi kolme eri teemaista skenaariota hahmottamaan millaiset tulevaisuuden tapahtumat auttavat ohjelmistopalveluiden sekä verkkopalveluiden käyttäjien haasteissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä politiikan merkitys osoittautui selkeäksi. Poliittisilla päätöksillä ohjaillaan suomalaisten yritysten investointi- ja kehityshaluja, jotka vaikuttavat suoraan ohjelmistopalveluita tarjoavien yrityksien myyntiin. Poliittisten päätösten rooli myös käyttäjäkokemuksen tulevaisuudessa osoittautui merkittäväksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin tulevaisuudentutkimuksen ja palvelumuotoilun periaatteisiin. Tulevaisuudentutkimuksesta esiteltiin erityisesti systeemi- sekä tulevaisuusajattelun roolia tutkimusmenetelminä. Palvelumuotoilusta avattiin asiakasymmärryksen luomisen merkitystä palveluiden kehityksessä. Tietoperustan tarkoituksena oli esitellä tutkimustyössä käytettävien työkalujen alkuperäiset muodot.
Opinnäytetyötä varten luotiin käyttäjätutkimus avaamaan verkkopalveluiden käyttäjäkokemuksen ongelmakohtia ja osaamistasojen vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Lisäksi työtä varten järjestettiin asiantuntijahaastattelu tamperelaiseen ohjelmistopalveluita tarjoavaan yritykseen hahmottamaan tutkimuskohteen nykytilaa ja tulevaisuuden epävarmuuksia.
Opinnäytetyössä luotiin käyttäjätutkimuksen pohjalta kolme osaamistasoihin perustuvaa persoonakorttia, jotka asetettiin yhteiselle palvelupolulle. Asiantuntijahaastattelun keskeiset tulokset havainnollistettiin tulevaisuuskolmioiden avulla. Lopputuloksena saatiin aikaiseksi kolme eri teemaista skenaariota hahmottamaan millaiset tulevaisuuden tapahtumat auttavat ohjelmistopalveluiden sekä verkkopalveluiden käyttäjien haasteissa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä politiikan merkitys osoittautui selkeäksi. Poliittisilla päätöksillä ohjaillaan suomalaisten yritysten investointi- ja kehityshaluja, jotka vaikuttavat suoraan ohjelmistopalveluita tarjoavien yrityksien myyntiin. Poliittisten päätösten rooli myös käyttäjäkokemuksen tulevaisuudessa osoittautui merkittäväksi.