Henkilöstöetujen hyödyntämisen kartoitus : Osuuskauppa Arina ja S-Pankki
Väänänen, Saaga (2023)
Väänänen, Saaga
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116961
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka Osuuskauppa Arinan henkilökunta hyödyntää heille asetettuja etuja sekä kuinka hyvin he ovat tietoisia eduista. Kerätyn tutkimusaineiston avulla tarkastellaan toimialakohtaisia eroavaisuuksia etujen hyödyntämisen ja niiden tuntemisen osalta. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Osuuskauppa Arina ja S-Pankki. Kartoitus toteutettiin määrällisen tutkimuksen muodossa hyödyntäen kyselylomaketta aineistonkeruumenetelmänä.
Kyselylomakkeista muodostettujen johtopäätösten perusteella oli tarkoituksena pohtia, onko tarvetta kehittää palkitsemisjärjestelmää, jotta mahdollisimman monet henkilökunnan jäsenet olisivat tietoisia eduista ja osaisivat hyödyntää niitä. Etujen hyödyntämisen aktivoinnista hyötyvät niin työntekijät, kuin toimeksiantajatkin. Palkitsemisella voidaan rahallisen hyödyn lisäksi lisätä työmotivaatiota, työhyvinvointia, yhteisöllisyyttä sekä luoda selkeyttä organisaation yhteisiin strategisiin tavoitteisiin. Organisaatio, tässä tapauksessa opinnäytetyön toimeksiantajat, hyötyvät puolestaan tuloksellisesti palveluiden aktiivisesta käytöstä, strategian mukaisesta liiketoiminnasta sekä sitoutuneesta henkilökunnasta.
Kyselylomakkeen tuloksista ilmeni etujen hyödyntämisessä ja tuntemisessa olevan puutteellisuutta. Tuloksista nousi esille myös toimialakohtaisia eroavaisuuksia. Eroavaisuuksia voivat selittää esimerkiksi erot perehdytyksessä, ikärakenteissa, työntekijöiden toimikuvissa sekä työpisteiden sijainnissa. Toimeksiantajat voivat kartoituksen pohjalta nähdä, kuinka henkilökunnan kesken ollaan tietoisia eduista sekä hyödynnetään niitä. Toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää tuloksia palkitsemisjärjestelmän kehittämisessä.
Kyselylomakkeista muodostettujen johtopäätösten perusteella oli tarkoituksena pohtia, onko tarvetta kehittää palkitsemisjärjestelmää, jotta mahdollisimman monet henkilökunnan jäsenet olisivat tietoisia eduista ja osaisivat hyödyntää niitä. Etujen hyödyntämisen aktivoinnista hyötyvät niin työntekijät, kuin toimeksiantajatkin. Palkitsemisella voidaan rahallisen hyödyn lisäksi lisätä työmotivaatiota, työhyvinvointia, yhteisöllisyyttä sekä luoda selkeyttä organisaation yhteisiin strategisiin tavoitteisiin. Organisaatio, tässä tapauksessa opinnäytetyön toimeksiantajat, hyötyvät puolestaan tuloksellisesti palveluiden aktiivisesta käytöstä, strategian mukaisesta liiketoiminnasta sekä sitoutuneesta henkilökunnasta.
Kyselylomakkeen tuloksista ilmeni etujen hyödyntämisessä ja tuntemisessa olevan puutteellisuutta. Tuloksista nousi esille myös toimialakohtaisia eroavaisuuksia. Eroavaisuuksia voivat selittää esimerkiksi erot perehdytyksessä, ikärakenteissa, työntekijöiden toimikuvissa sekä työpisteiden sijainnissa. Toimeksiantajat voivat kartoituksen pohjalta nähdä, kuinka henkilökunnan kesken ollaan tietoisia eduista sekä hyödynnetään niitä. Toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää tuloksia palkitsemisjärjestelmän kehittämisessä.